England snur ryggen til elbilen – vil heller bruke diesel

Mens elbilen gjorde rask fremgang på det danske markedet i løpet av september måned, så det annerledes ut i England, hvor privatbilister heller kjører diesel.

I september måned opplevde bilkjøpere en større etterspørsel etter dieselbiler enn elbiler. Dette har fått flere bransjefolk til å gjenta sine oppfordringer om økt politisk støtte til elbilen.

Ellers er det f.eks. blant bilmerker en frykt for at markedet utvikler seg for sakte i forhold til landets strenge miljøkrav. Miljøkrav, som må oppfylles allerede i 2025.

Nærmere bestemt må 22 prosent av alle nye biler – i hvert fall i England – være rene elbiler før året er omme.

Likevel har salget av dieselbiler til privatpersoner økt med 17,1 prosent sammenlignet med september i fjor, noe som tilsvarer en økning på 1.367 biler.

Tallet står i sterk kontrast til et samlet fall i dieselsalget på 7 prosent det siste året. Elbiler opplevde også en mindre økning i etterspørselen blant privatpersoner, med en vekst på 3,6 %, som tilsvarer 410 flere registreringer i samme periode.

LES OGSÅ: Medier kaller tysk etterforskning av elbiler en bløff

Oppgangen i registreringen av elbiler for privatkunder må imidlertid forklares med bilmerkenes og forhandlernes høye rabatter på bilene.

I følge Autocar er rabattene «uvanlig høye», fordi bilmerkene jager de 22 prosent salget som er påkrevd ved lov.

Imidlertid drives hoveddelen av salget av elbiler i England ikke av private sjåfører i det hele tatt, men av selskaper som kan oppnå store skattefordeler ved å gjøre bilparkene deres helelektriske.

Ikke mindre enn 76 prosent av de 56.387 elbilene som ble solgt i september i England er registrert som firmabiler.

Ifølge Mike Hawes, direktør for Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), er dette tallet bekymringsfullt, da det antyder at salget av elbiler ikke vokser raskt nok til å møte myndighetenes regulatoriske krav.

– Rekordresultatet for elbiler i september er positivt. Men ser man nærmere på tallene, gir det opphav til alvorlige bekymringer.

– Markedet utvikler seg ikke raskt nok til å oppfylle de lovpålagte målene, sier Hawes.

De lovpålagte målene viser til den britiske regjeringens utslippsregelverk, som betyr store bøter for bilprodusenter som ikke klarer å allokere minst 22 prosent av årets overskudd til salg av elbiler.

Generelt sett så det britiske bilmarkedet en bedring i september etter en rolig august. Fremgangen er imidlertid ubetydelig.

I følge SMMT ble det solgt 275 239 nye biler i september, som var en økning på 1 prosent fra 2023. Selv om det er en forbedring, er det fortsatt 20 prosent lavere enn bilsalget før COVID-19 rammet England i 2019.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...