2. januar, 2025

England snur ryggen til elbilen – vil heller bruke diesel

Mens elbilen gjorde rask fremgang på det danske markedet i løpet av september måned, så det annerledes ut i England, hvor privatbilister heller kjører diesel.

I september måned opplevde bilkjøpere en større etterspørsel etter dieselbiler enn elbiler. Dette har fått flere bransjefolk til å gjenta sine oppfordringer om økt politisk støtte til elbilen.

Ellers er det f.eks. blant bilmerker en frykt for at markedet utvikler seg for sakte i forhold til landets strenge miljøkrav. Miljøkrav, som må oppfylles allerede i 2025.

Nærmere bestemt må 22 prosent av alle nye biler – i hvert fall i England – være rene elbiler før året er omme.

Likevel har salget av dieselbiler til privatpersoner økt med 17,1 prosent sammenlignet med september i fjor, noe som tilsvarer en økning på 1.367 biler.

Tallet står i sterk kontrast til et samlet fall i dieselsalget på 7 prosent det siste året. Elbiler opplevde også en mindre økning i etterspørselen blant privatpersoner, med en vekst på 3,6 %, som tilsvarer 410 flere registreringer i samme periode.

LES OGSÅ: Medier kaller tysk etterforskning av elbiler en bløff

Oppgangen i registreringen av elbiler for privatkunder må imidlertid forklares med bilmerkenes og forhandlernes høye rabatter på bilene.

I følge Autocar er rabattene «uvanlig høye», fordi bilmerkene jager de 22 prosent salget som er påkrevd ved lov.

Imidlertid drives hoveddelen av salget av elbiler i England ikke av private sjåfører i det hele tatt, men av selskaper som kan oppnå store skattefordeler ved å gjøre bilparkene deres helelektriske.

Ikke mindre enn 76 prosent av de 56.387 elbilene som ble solgt i september i England er registrert som firmabiler.

Ifølge Mike Hawes, direktør for Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), er dette tallet bekymringsfullt, da det antyder at salget av elbiler ikke vokser raskt nok til å møte myndighetenes regulatoriske krav.

– Rekordresultatet for elbiler i september er positivt. Men ser man nærmere på tallene, gir det opphav til alvorlige bekymringer.

– Markedet utvikler seg ikke raskt nok til å oppfylle de lovpålagte målene, sier Hawes.

De lovpålagte målene viser til den britiske regjeringens utslippsregelverk, som betyr store bøter for bilprodusenter som ikke klarer å allokere minst 22 prosent av årets overskudd til salg av elbiler.

Generelt sett så det britiske bilmarkedet en bedring i september etter en rolig august. Fremgangen er imidlertid ubetydelig.

I følge SMMT ble det solgt 275 239 nye biler i september, som var en økning på 1 prosent fra 2023. Selv om det er en forbedring, er det fortsatt 20 prosent lavere enn bilsalget før COVID-19 rammet England i 2019.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Gjorde Suzuki til en suksess – nå er han død

Han giftet seg med navnet, men endte opp med...

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for...

Stopper produksjonen av koruniformer – 560 mister jobben

Den svenskstiftede Arctic Cat kaster nå inn håndkleet. Fabrikken...

Clarkson: "Fri hastighet bedre enn fartsgrenser"

Jeremy Clarkson er en mann med mange og ofte...

Elbiler har tapt én million kroner i verdi på ett år

Elbilen Lucid Air skulle ha vært i Danmark. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår seg av – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...