Onsdag denne uken ble en gjenoppbyggingsplan forkastet, og torsdag valgte ladestasjonsoperatøren Eways å kaste inn håndkleet. Konkursen etterlater seg en gjeld på over 100 millioner danske kroner.
Konkurs rammer svensk ladeoperatør for elbiler. Eways, en svensk ladeoperatør, har gått konkurs med en gjeld på over 100 millioner kroner.
Konkursbegjæringen ble sendt inn til Attunda byrett etter at selskapets restruktureringsplan ble avvist. Eways hadde akkumulert betydelig gjeld, blant annet til skattemyndighetene og til kunder som hadde forhåndsbetalt for lading.
– Det er selskapet selv som har begjært seg konkurs, sier kurator Anders Aspegren til Di Digital.
Namsmannen er allerede i gang med å inndrive eiendeler fra Eways' bankkontoer. Ifølge DI har Eways beholdt penger tilhørende 650 svenske borettslagsforeninger som hadde forhåndsbetalt for lading.
Disse foreningene risikerer nå å tape pengene sine. Konkursen gir også usikkerhet om hvordan ladesystemene skal driftes i fremtiden.
Eways' konkurs er et eksempel på utfordringene operatørene kan møte i et marked preget av hard konkurranse og økende kostnader.
Det er fortsatt uklart hvilke konsekvenser konkursen vil få for Eways sine kunder og for fortsatt utbygging av ladeinfrastrukturen for elbiler.
Eways er imidlertid verken den første eller den siste ladeoperatøren som snur noen. Tilbake i august ga det østerrikske selskapet EnerCharges opp. Og tilbake i mars ga Stellantis og General Motors-støttede Charge Enterprises skylden på andre bilmerker for selskapets fall.
Alt i alt ser nedleggelser og konkurser ut til å være det store som bilindustrien vil kunne huske 2024 for. Hele bilmerker er allerede stengt eller i det minste på vei dit.
Fisker Inc., som ble grunnlagt av danske Henrik Fisker, holdes kunstig i live, for eksempel fordi en nedleggelsesplan er sendt inn og godkjent av morselskapet i USA.
Boosted har bl.a. kunne fortelle hvordan de siste av Fiskers ansatte forlot et hovedkontor i rent kaos da de ble bedt om å gå. Siden har det også kommet frem at siste rest av bilmerket prøver å få kundene selv til å betale for tilbakekalling. Les mer om det her .