Bilmerket Smart, som ble grunnlagt i 1997, beklager nå også planen om kun å bygge elbiler. Merket anerkjenner at kundene leter etter bensinbilen.
Bilindustrien er i stadig utvikling. Men nå har Smart, som er deleid av Mercedes, likevel endret både rangering og strategi når det gjelder elbiler.
Merket hadde planer om å utelukkende bygge elbiler, men lanserer nå en plug-in hybrid med bensinmotor.
Beslutningen om å introdusere en hybrid-SUV kommer etter et ønske om økt rekkevidde fra spesielt kinesiske sjåfører. Smart ønsker å møte disse behovene og er fortsatt åpen for ulike teknologier, heter det nå.
– Det er viktig å svare på kundenes stadig mer varierte krav og ønsker», sier bilmerket i en pressemelding.
– Smart kan ikke utelukke noen teknisk løsning for fremtiden, men må være lydig, legger merket til seg selv.
Den nye SUV-en, #5, vil derfor være utstyrt med en 1,5 liters bensinmotor som et supplement til den elektriske drivlinjen. Den elektriske rekkevidden forventes å være rundt 350 kilometer, mens rekkevidden med bensinmotoren på er over 800 kilometer.
Det skriver Autocar .
Smart, opprinnelig et samarbeid mellom Volkswagen og Swatch, har siden 2019 vært eid av Mercedes og Geely i et såkalt joint venture. Teknologien i den nye hybrid-SUVen er hentet fra Geelys Galaxy 7 EM-i.
#5 er et skifte for Smart, som så langt har fokusert på små bybiler. En helelektrisk versjon av #5 er planlagt lansert i Europa i 2025, med to motorvarianter på henholdsvis 335 og 416 hestekrefter. Plug-in hybriden er ikke ventet før i 2026.
Med en vekt på 1,7 tonn er #5 den største bilen Smart noen gang har produsert. Den første Smart Fortwo fra 1998 veide mindre enn halvparten.
– Vi ser individuell mobilitet drevet av forbrenningsmotorer og spesielt med hybriddrift som en overgangsteknologi mot rene elektriske kjøretøy, sier Smart.
Smarts produksjonshistorie har også endret seg. Den opprinnelige fabrikken i Hambach, Frankrike, er solgt til Ineos, som produserer Grenadier og Quartermaster.
Ineos, som ble tvunget til å legge ned sine samlebånd i fjor på grunn av økonomiske problemer hos hytteleverandøren Recaro Automotive. Recaro ble imidlertid reddet av en italiensk investor, og Ineos har nå gjenopptatt produksjonen.