Bilmerkene har snakket om de såkalte solid state-batteriene i årevis. Nå mener særlig kineserne at teknologien er på vei. Noen sier i 2026.
Solid state-teknologi eller solid state-batterier har lenge vært varslet som revolusjonen elbiler bare venter på.
Så langt har ingenting skjedd. Selv ikke om et merke som Toyota har snakket om teknologien i årevis.
Men nå mener en av konkurrentene, den kinesiske bilprodusenten Chery, den er flere steg foran japanerne. Faktisk forventer kineserne at den typen elbiler allerede eksisterer i 2026.
Under Cherys globale innovasjonskonferanse i forrige uke sa selskapet at utviklingen av solid state-batteriene går fremover.
De nåværende prototypene har en energitetthet på 400 Wh/kg, og denne forventes å øke til 600 Wh/kg i 2025. Hvis alt går som Chery forkynner, vil de første bilene med jordtilstandsbatterier være ute til bilistene i 2026.
LES OGSÅ: Flere partier ønsker å skjerpe reglene for gal trafikk
Solid state-batteriene deres vil ifølge Chery kunne gi elbiler en rekkevidde på opptil 1500 kilometer på en enkelt lading.
Selv om mange selskaper jobber med denne batteriteknologien, finnes det fortsatt ingen elbil med solid state-batteri på markedet. Det er imidlertid lansert to modeller i år, Nio ET7 og IM L6, som bruker semi-solid state-batterier.
I tillegg til solid state-batteriene presenterte Chery også en rekke andre nye batteriteknologier i forbindelse med konferansen. Selskapet har blant annet utviklet firkantede litiumjernfosfat, firkantede ternære og store sylindriske ternære batterier.
Disse batteriene kan legge til opptil 400 km rekkevidde med bare fem minutters lading, hevder kineserne.
Chery uttalte videre at de nye firkantede litiumjernfosfatbatteriene vil bli brukt i elektriske kjøretøy med en rekkevidde på 200-600 km og i plug-in hybridbiler (PHEV) og som rekkeviddeforlengere i hybrider med svært små bensinmotorer.
De store sylindriske battericellene skal brukes i elbiler med en rekkevidde på 700 til 1200 kilometer, mens plug-in hybrider med disse batteriene vil ha en rekkevidde på 150-300 km på en enkelt lading.
Hvis Cherys planer om å introdusere solid state-teknologi i 2026 holder, vil kineserne være ute to år tidligere enn for eksempel Nissan mener det er fornuftig. Les mer om det her .