Det er nesten ingen vei utenom. Fra 7. juli 2024 skal alle nye biler oppfylle en rekke krav, som betyr lovpålagt standardutstyr
Fra 7. juli 2024 kan nesten ingen biler slippe unna EUs krav til standardutstyr. I hvert fall ikke hvis de er nye.
Det er imidlertid ganske mange unntak. For eksempel overlever Porsche Cayman GT4 kun i EU fordi den er bygget i så få eksemplarer at den ikke trenger å oppfylle de nye kravene. De andre Cayman-modellene er utgått. Les mer om det her .
Biler som er bygget for 7. juli og for eksempel står på lager hos importørene i de ulike landene, må i stedet bygges om for å møte det nye regelverket.
Selv i et land som Norge, som ellers ikke er med i EU, har man valgt å følge de samme sikkerhetskravene for alle nye biler. Her er det imidlertid snakk om en fritakstid på høyst ett år. Og det må søkes dispensasjon fra reglene for hver lagerbil.
LES OGSÅ: Polestar kom ut av 2023 med et underskudd på 10 milliarder danske kroner
Men tilbake til de nye kravene. En av dem har Boosted allerede nevnt for. Nemlig overvåking i form av en såkalt 'black box'. Utstyret som tikker av sekundene rett før en ulykke kan ikke slås av. Men det er mer der det kommer fra.
Her er de nye kravene til standardutstyret i personbiler, varebiler, busser og lastebiler:q
For alle koruniformer:
- Intelligent hastighetsvarsling – også kjent som fartsbegrenseren ISA
- Bakkamera eller sensor bak
- Oppmerksomhetssensor – som hyler hvis sjåføren er uoppmerksom
- Nikke stopp signal.
- Cybersikkerhetssertifisering
I tillegg skal alle person- og varebiler ha:
- Veiveiassistent
- Avansert nesebrems.
- Event Data Recorder – også kjent som "black box".
Og alle busser og lastebiler må ha:
- Alarmsystemer som forhindrer kollisjoner med fotgjengere og syklister.
- Dekktrykkmåler