Med det såkalte ELV-direktivet (End of Life Vehicle) foreslår EU at veteranbiler som ikke består en generell kontroll skal vrakes. Foreningene er rasende.
Svenskene mener at EU planlegger å skrote veteranbiler som ikke klarer en obligatorisk kontroll.
Det er i alle fall slik flere bilklubber tolker et forslag fra EU-kommisjonen om håndtering av utrangerte kjøretøy , også kjent som ELV-direktivet (End of Life Vehicle). Forslaget har møtt sterk motstand, men er ennå ikke trukket.
Ifølge kritikere kan de nye reglene bety at eiere av veteranbiler kan bli tvunget til å skrote bilene sine hvis de ikke er i perfekt stand. Når koruniformer vurderes som utgått, skal de håndteres som avfall, og eierskapet kan til og med gå tapt.
– Å vurdere biler som ikke består mønstring, eller er dyre å reparere, da avfall gjør hele bilhobbyen umulig.
– Du kan sammenligne med andre kulturskatter. Det ville kreve enorm innsats å gjenopprette Colosseum i Roma eller Parthenon i Athen til deres opprinnelige standard.
– Men ingen vil vurdere denne typen avfall, sier Anders Ydstedt, leder av KAKs Fagråd til bl.a. Bil Motor og Sport .
KAK mener forslaget truer den rullende kulturarven som veteranbiler er. Forbundet viser til at bilbransjen allerede har gjort store fremskritt når det gjelder hvordan utrangerte biler skal gjenvinnes på best mulig måte.
– For øyeblikket resirkuleres 95 prosent av en bil når den kasseres, bilindustrien er en pioner innen sirkulære forretningsmodeller.
– Ansvaret for bærekraft tas allerede, og det brukes allerede en sirkulær tilnærming, med andre ord. Dermed er bilismen en sektor som er en pioner i samfunnet, sier Anders Ydstedt.
Forslaget er også protestert mot National Motor History Association (MHRF). De mener at EU-kommisjonen prøver å kriminalisere en stor aktivitet og handel med deler til veteranbiler.
– Det vises til 'Umweltbundesamt, (2022), Ulovlig behandling av kasserte korrober – Vurdering av miljø-, mikro- og makroøkonomiske effekter. '
– Det dukker opp et bilde av dyp uvitenhet om legitimiteten av å demontere en korbod. Det overrasker meg at man stempler noe som ulovlig, når det i dag ikke er juridisk støtte for en slik tolkning utover ønsket om å gjøre det ulovlig i fremtiden, sier Jan Tägt, korleker og lovekspert i MHRF.
MHRF mener EU-kommisjonen mangler forståelse for verdien og betydningen av veteranbiler. De etterlyser at kommisjonen går i dialog med bilklubbene og veteranbilmiljøet for å finne en løsning som beskytter veteranbilene.