EU-lover vil skrote veteranbiler som ikke består inspeksjon

Med det såkalte ELV-direktivet (End of Life Vehicle) foreslår EU at veteranbiler som ikke består en generell kontroll skal vrakes. Foreningene er rasende.

Svenskene mener at EU planlegger å skrote veteranbiler som ikke klarer en obligatorisk kontroll.

Det er i alle fall slik flere bilklubber tolker et forslag fra EU-kommisjonen om håndtering av utrangerte kjøretøy , også kjent som ELV-direktivet (End of Life Vehicle). Forslaget har møtt sterk motstand, men er ennå ikke trukket.

Ifølge kritikere kan de nye reglene bety at eiere av veteranbiler kan bli tvunget til å skrote bilene sine hvis de ikke er i perfekt stand. Når koruniformer vurderes som utgått, skal de håndteres som avfall, og eierskapet kan til og med gå tapt.

– Å vurdere biler som ikke består mønstring, eller er dyre å reparere, da avfall gjør hele bilhobbyen umulig.

– Du kan sammenligne med andre kulturskatter. Det ville kreve enorm innsats å gjenopprette Colosseum i Roma eller Parthenon i Athen til deres opprinnelige standard.

– Men ingen vil vurdere denne typen avfall, sier Anders Ydstedt, leder av KAKs Fagråd til bl.a. Bil Motor og Sport .

KAK mener forslaget truer den rullende kulturarven som veteranbiler er. Forbundet viser til at bilbransjen allerede har gjort store fremskritt når det gjelder hvordan utrangerte biler skal gjenvinnes på best mulig måte.

– For øyeblikket resirkuleres 95 prosent av en bil når den kasseres, bilindustrien er en pioner innen sirkulære forretningsmodeller.

– Ansvaret for bærekraft tas allerede, og det brukes allerede en sirkulær tilnærming, med andre ord. Dermed er bilismen en sektor som er en pioner i samfunnet, sier Anders Ydstedt.

Forslaget er også protestert mot National Motor History Association (MHRF). De mener at EU-kommisjonen prøver å kriminalisere en stor aktivitet og handel med deler til veteranbiler.

– Det vises til 'Umweltbundesamt, (2022), Ulovlig behandling av kasserte korrober – Vurdering av miljø-, mikro- og makroøkonomiske effekter. '

– Det dukker opp et bilde av dyp uvitenhet om legitimiteten av å demontere en korbod. Det overrasker meg at man stempler noe som ulovlig, når det i dag ikke er juridisk støtte for en slik tolkning utover ønsket om å gjøre det ulovlig i fremtiden, sier Jan Tägt, korleker og lovekspert i MHRF.

MHRF mener EU-kommisjonen mangler forståelse for verdien og betydningen av veteranbiler. De etterlyser at kommisjonen går i dialog med bilklubbene og veteranbilmiljøet for å finne en løsning som beskytter veteranbilene.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...