I Tyskland frykter landets samferdselsminister at EU vil forby millioner av dieselbiler neste år. Men det må forbundet ikke gjøre i det hele tatt, sier det tyske svaret til FDM, ADAC.
I Tyskland frykter landets transportminister Volker Wissing at EU planlegger å forby millioner av dieselbiler på unionens veier allerede 1. januar 2025.
Bare i Tyskland vil det dreie seg om 8 millioner dieselbiler, fordi disse er typegodkjent etter en eldre utslippsstandard enn Euro 6, selv om enkelte Euro 6-biler også risikerer forbud, mener den tyske ministeren.
Men EU må ikke lage slike regler med tilbakevirkende kraft. I hvert fall ikke hvis du spør det tyske svaret til FDM, ADAC.
Dette skriver det tyske nyhetsbyrået DPA .
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 kroner fra Hans – nå er regningen forsvunnet
– Etter ADACs advokaters oppfatning kan endringer i måleprosedyre for typegodkjenning av korvogn på et senere tidspunkt ikke gis tilbakevirkende kraft.
– Et ferdselsforbud er på denne bakgrunn «absurd», sier interesseorganisasjonen.
Og den tyske bilbransjeforeningen VDA ser på et forbud mot de eldre dieselbilene som helt feil. Og skjer det likevel, vil det være et brudd på prinsippet om at regler ikke innføres med tilbakevirkende kraft i EU, mener styreleder Hildegard Müller.
Ifølge DPA avviser EUs kommissær for det indre marked i EU, Thierry Breton, at EU ønsker å komme etter sjåfører i eldre dieselbiler. Det skriver kommissæren i et svar til den tyske ministeren.
I brevet heter det at EU-kommisjonen ikke ønsker å bestemme noe som «på noen måte vil være til ulempe for borgere som har kjøpt bil i god tro».
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her