EU foreslรฅr kanskje en lov som vil tillate bilprodusenter รฅ gi avkall pรฅ gigantiske boder for ikke รฅ bygge nok elbiler.
EU vurderer en ny lov som kan endre mรฅten bilprodusenter overholder utslippskravene for elbiler og potensielt unngรฅ store bรธter.
Flere store bilprodusenter har de siste รฅrene blitt tvunget til รฅ betale betydelige belรธp i bรธter som fรธlge av manglende overholdelse av EUs strenge utslippskrav.
Dette melder Bloomberg .
Men produsenter som selger mange biler med forbrenningsmotor og fรฅ elbiler har mulighet til รฅ kjรธpe utslippskvoter fra produsenter som oppfyller kravene, og slipper dermed รฅ betale bรธter.
Nรฅ ser det imidlertid ut til at disse bilprodusentene vil fรฅ en ny mulighet til รฅ unngรฅ boder.
Bloomberg skriver at EU kan komme med et forslag som vil tillate produsenter som ikke oppfyller utslippskravene, men opprettholder elbilmรฅlene sine, รฅ ยซutsetteยป betalingen av boten.
En tilsvarende ordning finnes allerede for tunge kjรธretรธy. Altsรฅ lastebiler, busser og lignende.
Det betyr at et bilmerke som stรฅr overfor รฅ mรฅtte betale de store bรธtene kan unngรฅ dem helt dersom de nรฅr de fastsatte utslippsmรฅlene pรฅ et senere tidspunkt.
EU-parlamentariker Peter Liese presenterer EU-forslaget som en potensiell gulrot for bilmerker.
Men det kan ogsรฅ ende opp med รฅ skape en ketchup-effekt av biler som ingen vil ha, men som bilmerker likevel er tvunget til รฅ bygge.
โ Hvis du for eksempel ikke oppfyller kravene i 2025, kan du kompensere ved รฅ overprestere i 2026 eller 2027. Det tror jeg er bra.