Akkurat nå må du være 21 år for å kunne kjøre en såkalt stor lastebil. EU vil nå senke aldersgrensen til 17-åringer i jakten på flere sjåfører.
EU har nylig vedtatt en regel som gjør det mulig for 17-åringer å kjøre lastebil dersom de er under tilsyn av en erfaren sjåfør.
Fra de er 18 år kan de synge alene. Forslaget er en del av et større arbeid for å dempe den økende mangelen på sjåfører i Europa.
Forslaget møter imidlertid skarp kritikk fra Yrkestransportforbundet (YTF), som frykter at det vil gå ut over trafikksikkerheten. For selv om Norge ikke er medlem av EU, følger landet forbundets regler på området.
Dette skriver norsk TV2 .
Ifølge YTF er ikke 17-åringer nødvendigvis modne nok til å takle utfordringene som følger med å utføre tunge koroppgaver.
Foreningens leder, Jim Klungnes, understreker at det krever mer enn tekniske ferdigheter å navigere trafikken trygt.
– Sjåførmangelen er en utfordring som vi må ta på alvor, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen, sier Klungnes.
YTF mener erfaringsbasert skjønn er avgjørende for sikkerheten, spesielt i kompleks og uforutsigbar trafikk.
– Forbundet oppfordrer derfor norske myndigheter til å opprettholde gjeldende aldersgrense på 21 år for å få førerkort for lastebil.
I stedet for å senke aldersgrensen, foreslår YTF andre tiltak som kan gjøre føreryrket mer attraktivt for voksne og erfarne.
Bedre arbeidsforhold, som inkluderer høyere lønn og et tryggere miljø, kan bidra til å beholde kvalifiserte sjåfører. I tillegg peker de på behovet for mer fleksibel arbeidstid og bedre opplæring, slik at sjåførene er bedre rustet til jobben.
Et annet viktig område er infrastrukturen. Det er behov for flere rasteplasser for hunder med skikkelige fasiliteter, som både kan bedre sjåførenes arbeidsforhold og øke trafikksikkerheten.
YTF har presentert disse forslagene i et brev til samferdselsministeren. De advarer mot å prioritere kortsiktige løsninger som kan sette sikkerheten i fare:
– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangelen gå på bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.
EU jobber generelt med en lang rekke forslag på området korkort som ikke har vært regulert siden 2006. Tyskland har for eksempel foreslått at et særskilt forbud skal gjelde for alle 27 medlemsland. Les mer om det her .