Den nye Ferrari F80 er den dyreste nye bilen Ferrari noensinne har bygget. Likevel har den bare seks sylindre.
Med en pris pรฅ over 3,5 millioner euro er Ferrari F80 ikke bare en av de dyreste bilene pรฅ markedet, men ogsรฅ en av de mest potente.
Med sin 3-liters V6-motor og en totaleffekt pรฅ 1200 hestekrefter setter denne hyperbilen nye standarder for hastighet og ytelse.
Selv om modellen nettopp er presentert, er alle 799 eksemplene allerede solgt. For de rike og berรธmte som hรฅpet รฅ fรฅ tak i en, er det imidlertid ikke nรธdvendigvis noen garanti for en plass bak rattet. Ferrari har selv valgt hvem som skal fรฅ eie en F80.
Ferrari F80 er den raskeste gatebilen som Ferrari noensinne har produsert. Det har tatt fire รฅr รฅ utvikle bilen. F80 fรธyer seg dermed inn i en serie biler som merket fra Maranello bare utvider hvert tiende รฅr.
En tradisjon som begynte med 288 GTO i 1984, etterfulgt av F40, F50, Enzo og nรฅ sist LaFerrari i 2013. Nรฅ tar F80 over som kronjuvelen i Ferraris modellutvalg.
LES OGSร : Trรฅdte i kraft 14. oktober โ alt over 80 km/t blir forbudt pรฅ danske veier
Bilen drives av en treliters V6 hybridmotor som fungerer sammen med to elektriske motorer. Til sammen produserer dette oppsettet 1200 hestekrefter, noe som gjรธr F80 Ferraris kraftigste gatebil i historien.
Men det er ikke bare bilens akselerasjon som imponerer. F80 kan bremse fra 100 km/t til stopp pรฅ bare 28 meter, og i en hastighet pรฅ 200 km/t tar det 98 meter รฅ stoppe bilen helt. Det viser at Ferrari ikke bare fokuserer pรฅ hastighet, men ogsรฅ pรฅ sikkerhet.
Ferrari er imidlertid ikke redd for at kundene skal skrike etter bilen. Den 7-รฅrige gratis servicepakken som har fulgt annenhver Ferrari de siste รฅrene, gjelder ogsรฅ for den nye F80. Bilen har ellers et serviceintervall pรฅ 20.000 kilometer eller ett รฅr, avhengig av hva som kommer fรธrst.