Fiat har nok en gang forlenget totalstoppet i produksjonen av den elektriske 500e. Det samme har skjedd med Maserati.
Det er mindre enn en måned siden Fiat annonserte at de igjen vil stoppe produksjonen av den elektriske 500 – kalt 500e. Og nå gjør italienerne det igjen.
Det samme skjer hos Maserati. Begge merkene stopper samlebåndene 18. desember. Og nå er nyheten at begge samlebåndene ikke vil begynne å rulle igjen før tidligst 20. januar 2025.
Det skriver Reuters .
Ifølge Stellantis skyldes den forlengede produksjonsstansen at konsernet «gjennomgår ordrebøkene». Men utover det ønsker ikke det europeisk-amerikanske bilkonsernet å kommentere hva som foregår.
Men noe er på gang tidligere i år kom det frem at merket vil starte produksjon av hybriddrevne 500-modeller. Les mer om det her .
Samtidig var det klart at Fiats ledelse må forklare den italienske regjeringen hvorfor man ikke kan selge elbiler.
Den lille bybilen er imidlertid ikke den eneste modellen som rammes da Mirafiori-fabrikkene midlertidig stenger. Det samme gjelder Maserati GranTurismo og GranCabrio.
På hjemmebane har Fiat-importøren KW Bruun, som i dag heter Wismo, solgt 851 eksemplarer av 500-modellen mellom 1. januar og 30. november i år. Men det er i USA det virkelig går galt.
Til tross for flere spesialmodeller – og et håp om at det skulle være nok til å kickstarte salget av bilene – er det solgt færre enn 500 nye Fiat 500 i hele USA så langt i år.
Italienerne har det allerede vanskelig i USA. Det var amerikanerne som en gang sa at Fiat sto for «fix it again, Tony». På grunn av merkets mange kvalitetsproblemer.
Det Fiat egentlig står for er Fabbrica Italiana Automobili Torino. Eller på dansk – en fabrikk i Italia som bygger biler i Torino.