Fiat har nok en gang forlenget totalstoppet i produksjonen av den elektriske 500e. Det samme har skjedd med Maserati.
Det er mindre enn en mรฅned siden Fiat annonserte at de igjen vil stoppe produksjonen av den elektriske 500 โ kalt 500e. Og nรฅ gjรธr italienerne det igjen.
Det samme skjer hos Maserati. Begge merkene stopper samlebรฅndene 18. desember. Og nรฅ er nyheten at begge samlebรฅndene ikke vil begynne รฅ rulle igjen fรธr tidligst 20. januar 2025.
Det skriver Reuters .
Ifรธlge Stellantis skyldes den forlengede produksjonsstansen at konsernet ยซgjennomgรฅr ordrebรธkeneยป. Men utover det รธnsker ikke det europeisk-amerikanske bilkonsernet รฅ kommentere hva som foregรฅr.
Men noe er pรฅ gang tidligere i รฅr kom det frem at merket vil starte produksjon av hybriddrevne 500-modeller. Les mer om det her .
Samtidig var det klart at Fiats ledelse mรฅ forklare den italienske regjeringen hvorfor man ikke kan selge elbiler.
Den lille bybilen er imidlertid ikke den eneste modellen som rammes da Mirafiori-fabrikkene midlertidig stenger. Det samme gjelder Maserati GranTurismo og GranCabrio.
Pรฅ hjemmebane har Fiat-importรธren KW Bruun, som i dag heter Wismo, solgt 851 eksemplarer av 500-modellen mellom 1. januar og 30. november i รฅr. Men det er i USA det virkelig gรฅr galt.
Til tross for flere spesialmodeller โ og et hรฅp om at det skulle vรฆre nok til รฅ kickstarte salget av bilene โ er det solgt fรฆrre enn 500 nye Fiat 500 i hele USA sรฅ langt i รฅr.
Italienerne har det allerede vanskelig i USA. Det var amerikanerne som en gang sa at Fiat sto for ยซfix it again, Tonyยป. Pรฅ grunn av merkets mange kvalitetsproblemer.
Det Fiat egentlig stรฅr for er Fabbrica Italiana Automobili Torino. Eller pรฅ dansk โ en fabrikk i Italia som bygger biler i Torino.