Folk vil komme til å elske AMG-modeller med 4 sylindre like mye som det er tilfelle med smarttelefoner i dag, tror Mercedes.
Det er tilsynelatende ingen vei utenom nye AMG-modeller med 4 sylindre. Og spør du Mercedes, er det også noe kundene vil elske.
De – akkurat som smarttelefonen – må bare ha tid til å snu seg til tanken. Det mener lederen for den australske importøren Jaime Cohen.
I et intervju med den australske siden Carsales sier Jaime Cohen at det kan ta tid å overbevise kundene om at fire sylindre er bedre enn åtte. Men at det likevel er sant. Så ifølge Mercedes.
– Jeg var en av dem som savnet en mobiltelefon med fysiske knapper. Et tastatur. Hvem kan forestille seg en slik person i dag?
LES OGSÅ: EU må ikke forby millioner av eldre dieselbiler i det hele tatt
– Fremgang tar tid. Men det (de fire sylindrene, red.) blir en suksess fordi det er et godt produkt og det er nok til å overbevise folk, sier Jaime Cohen.
Den australske importøren taler imidlertid direkte imot ordrebøkene. I hvert fall på den andre siden av jorden. For de tyske forhandlerne klager over at det ikke er AMG-kunder som vil ha firesylindrede biler.
Kundene som tidligere kjøpte for eksempel en C63 AMG, har i stedet gått til Audi eller BMW, som fortsatt har V8-motoren på programmet.
Det er imidlertid ikke bare biler med få sylindre Mercedes har mer enn vanskeligheter med å selge. I USA klager forhandlerne over at det er nesten umulig å selge elbiler til Mercedes sine kunder.
Situasjonen Mercedes befinner seg i er imidlertid ikke veldig forskjellig fra det som plager konkurrentene. Sammen med Mercedes må stadig flere bilmerker erkjenne at forbrenningsmotoren tross alt ikke har utspilt sin rolle rundt 2030.
Faktisk er det tyske merket blant dem som nå vil bruke milliarder av kroner på utvikling av spesielle forbrenningsmotorer. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her