30. desember, 2024

Folk stirrer seg blind på elbiler, sier bilsjef

Milliardær Mats Qviberg er styreleder i Sveriges nest største kjede av bilforhandlere. Og selv om de selger tusenvis av elbiler, mener styrelederen at folk er blinde for teknologien.

Den svenske milliardæren Mats Qviberg, som er styreleder i bilkonsernet Bilia, mener mange stirrer seg blind på elbiler, selv om teknologien bak fortsatt har betydelige mangler.

Det skriver han i en debattartikkel for Dagens Industri , der han kritiserer både elbilteknologien og Sveriges skrotpremie, som han kaller direkte 'idiotisk'.

Bilia er Sveriges største distributør av Volvo og en av landets største bilforhandlerkjeder. Selskapet selger tusenvis av elbiler årlig, men Qviberg mener diskusjonen om elbiler ofte mangler nyanser.

Han understreker blant annet at bensin- og dieselbiler fortsetter å bli bedre, og at fokus på kun å promotere elbiler kan overskygge andre løsninger som også kan komme miljøet til gode.

I debattinnlegget kritiserer Qviberg regjeringens skrotpremie som ble innført i august. Han kaller ordningen «idiotisk» fordi den ifølge ham ikke tar hensyn til de faktiske utfordringene mange bilister møter.

Premien på 10.000 svenske kroner, som gis til de som erstatter sin gamle bil med en elbil, beskriver han som utilstrekkelig.

Han argumenterer for at mange med gamle bensin- og dieselbiler ikke har råd til en elbil, som ofte koster flere hundre tusen kroner.

I tillegg trekker han frem praktiske problemer med elbiler. For eksempel påpeker han at ladestasjoner ikke alltid fungerer optimalt når det er kaldt. Som ikke bare kan være, men er en reell utfordring i et land som Sverige.

Qviberg foreslår i stedet en mer generell og høyere skrotpremie som ikke er knyttet til kjøp av elbiler. Han mener at en høyere skrotningspremie for alle eldre biler kan motivere flere til å investere i nyere, mer drivstoffeffektive biler. Noe som også vil komme landets egen bilproduksjon til gode.

Ifølge Qviberg vil en slik ordning ikke bare styrke miljøinnsatsen, men også redusere antall bilvrak som havner forlatt i naturen.

Han understreker at det er viktig å se på flere løsninger fremfor ensidig å satse på elbiler som ennå ikke kan og kanskje aldri lever opp til alle forventninger.

Latest

Don't miss

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte...

Honda satser stort på flere nye bensinmotorer

Til tross for rykter om at elbilen blir den...

Familie tvunget til å flykte fra brennende elbil

En familie ble tvunget til å flykte da deres...

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne...

Elbiler har tapt én million kroner i verdi på ett år

Elbilen Lucid Air skulle ha vært i Danmark. Men...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kevin Magnussen har avvist en kontrakt med et Formel 1-lag

Det var et giftig arbeidsmiljø som gjorde at Kevin Magnussen avviste et kontraktstilbud fra Renault i Formel 1. Selv om merket nekter, eksisterer kontrakten,...

BMW dømt for overgrep mot Greta Thunberg

Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt på kant med markedsføringsloven. Også i Sverige mener myndighetene at merket strammer inn. I 2021...

Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar. Bilprodusenten Stellantis har...

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne biler. I hvert fall ikke de synlige. Derfor har de vært gjemt siden 2021. I...

Clarkson: "Fri hastighet bedre enn fartsgrenser"

Jeremy Clarkson er en mann med mange og ofte betydelige meninger. I en episode av Grand Tour fikk han høre at fri fart er...

Dodge Charger kommer til Europa som en bensinbil

Ting skjer på Stellantis. Dodge beholder både den store 6,2-liters V8-motoren og sender Charger til Europa. Dodge Charger kommer til Europa med bensinmotor i...

Elbiler passerer bensin 10 år foran skjema i Kina

I 2020 bestemte det kinesiske diktaturet at 50 prosent av alle nye biler i landet skulle gå på strøm innen 2035. Dette skjer nå...

Rekordmange dansker skal krysse Øresundsbroen i 2024

På årets nest siste dag kan Linus Eriksson, direktør for Øresundsbroen, fortelle at rekordmange dansker har kortsluttet den 16 kilometer lange veien til Sverige....

Kjøpte Ferrari for 17.000 kr. – fikk 125 millioner for det

To lærere har skåret en formue på salget av en sjelden Ferrari. De måtte imidlertid kjempe lenge for å få tak i bilen. En...

Miljøorganisasjonen krever obligatorisk skroting av bensinbiler

Dersom sjåførene ikke er villige til å gå over til elbiler selv, må staten tvangskrote bensinbilene deres. Det mener en svensk miljøorganisasjon. En svensk...

Fyll bilen nå – bensin og diesel blir dyrere 1. januar

Hvis du vil spare penger på drivstoff, er det nå på tide å fylle drivstoff. 1. januar 2025 hever regjeringen avgiftene på bensin og...

Dodge angrer – 6,2-liters V8-motor burde ikke gjøre det

Dodge har snudd planene merket hadde om å droppe den store 6,2-liters Hemi-V8-motoren. Nå lever den videre. Den store 6,2-liters V8-motoren fra Stellantis, kalt...