Milliardær Mats Qviberg er styreleder i Sveriges nest største kjede av bilforhandlere. Og selv om de selger tusenvis av elbiler, mener styrelederen at folk er blinde for teknologien.
Den svenske milliardæren Mats Qviberg, som er styreleder i bilkonsernet Bilia, mener mange stirrer seg blind på elbiler, selv om teknologien bak fortsatt har betydelige mangler.
Det skriver han i en debattartikkel for Dagens Industri , der han kritiserer både elbilteknologien og Sveriges skrotpremie, som han kaller direkte 'idiotisk'.
Bilia er Sveriges største distributør av Volvo og en av landets største bilforhandlerkjeder. Selskapet selger tusenvis av elbiler årlig, men Qviberg mener diskusjonen om elbiler ofte mangler nyanser.
Han understreker blant annet at bensin- og dieselbiler fortsetter å bli bedre, og at fokus på kun å promotere elbiler kan overskygge andre løsninger som også kan komme miljøet til gode.
I debattinnlegget kritiserer Qviberg regjeringens skrotpremie som ble innført i august. Han kaller ordningen «idiotisk» fordi den ifølge ham ikke tar hensyn til de faktiske utfordringene mange bilister møter.
Premien på 10.000 svenske kroner, som gis til de som erstatter sin gamle bil med en elbil, beskriver han som utilstrekkelig.
Han argumenterer for at mange med gamle bensin- og dieselbiler ikke har råd til en elbil, som ofte koster flere hundre tusen kroner.
I tillegg trekker han frem praktiske problemer med elbiler. For eksempel påpeker han at ladestasjoner ikke alltid fungerer optimalt når det er kaldt. Som ikke bare kan være, men er en reell utfordring i et land som Sverige.
Qviberg foreslår i stedet en mer generell og høyere skrotpremie som ikke er knyttet til kjøp av elbiler. Han mener at en høyere skrotningspremie for alle eldre biler kan motivere flere til å investere i nyere, mer drivstoffeffektive biler. Noe som også vil komme landets egen bilproduksjon til gode.
Ifølge Qviberg vil en slik ordning ikke bare styrke miljøinnsatsen, men også redusere antall bilvrak som havner forlatt i naturen.
Han understreker at det er viktig å se på flere løsninger fremfor ensidig å satse på elbiler som ennå ikke kan og kanskje aldri lever opp til alle forventninger.