Ikke alt mรฅ nรธdvendigvis gรฅ opp i elbiler. Folk vil like gjerne ha billige og billigere bensinbiler, sier Mazda-sjefen nรฅ.
Mazda-sjef Masahiro Moro sier at kundene fortsetter รฅ sรธke billige bensinbiler fremfor dyrere elektriske alternativer.
I et intervju med Automotive News forklarte han at "Kunder leter etter rimelige lรธsninger fremfor elektriske biler. De vil ha bedre verdi. De leter fortsatt etter en pรฅlitelig forbrenningsmotor."
Mazda anslรฅr at to tredjedeler av salget i USA innen 2030 vil komme fra bensinbiler og hybrider, mens bare en tredjedel vil vรฆre elektriske eller plug-in hybridbiler.
Mazda har hatt blandet suksess med elbiler. Den elektriske SUV-en MX-30 ble fjernet fra det amerikanske markedet etter 2023 pรฅ grunn av lave salgstall.
Modeller som den kinesiske EZ-6 sedanen og MX-30 e-Skyactiv R-EV, som drives av en liten Wankel-motor, har heller ikke blitt til pรฅ den andre siden av Atlanterhavet. Dette viser at Mazdas strategi i stor grad er fokusert pรฅ forbrenningsmotoren.
Japanerne forventer imidlertid fortsatt solid vekst i Nord-Amerika. Mazda planlegger รฅ levere 600 000 biler bare i Nord-Amerika innen utgangen av 2024, hvorav 420 000 vil bli solgt i USA.
Innen 2025 har Mazda et mรฅl om รฅ nรฅ 450 000 solgte biler i USA. Hvis det lykkes, vil Mazda nรฅ et salgsvolum uten sidestykke.
Mens andre bilmerker satser pรฅ en raskere ombygging til elbiler, har Mazda valgt en mer gradvis tilnรฆrming.
Overgangen til elbiler i USA har ogsรฅ bremset opp de siste 18 mรฅnedene, noe som gir Mazda tid til รฅ utvikle teknologien sin.
For eksempel fungerer bilmerket pรฅ og med batterier som har enda hรธyere energitetthet enn det som er kjent i dag. Videre er mรฅlet raskere lading samt solid-state batterier. Noe som for mange รฅr siden ble varslet som elbilens egentlige gjennombrudd.
Mazda fortsetter ogsรฅ utviklingen av forbrenningsmotorer. En ny to-kammer Wankel-motor for det amerikanske markedet er pรฅ vei. Mazda forventer selv at motoren vil vรฆre blant de beste budene pรฅ en Wankel-konstruksjon noensinne.
I tillegg er Skyactiv-Z-motoren planlagt lansert sent i 2027, hvor den vil erstatte de nรฅvรฆrende Skyactiv-G- og Skyactiv-X-motorene.
Faktisk anslรฅr Mazda at det ikke selges mer enn 25 prosent av elbilene globalt. Bรฅde Toyota og Subaru sier det samme, merker som ogsรฅ nekter รฅ legge forbrenningsmotoren i graven.
Ifรธlge Mazda skyldes den fortsatte troen pรฅ kvaliteten pรฅ forbrenningsmotoren รธnsket om รฅ snakke med kunder som verdsetter pรฅlitelighet til en overkommelig pris.