Utbrente elbiler utgjør en helserisiko, da det kan samle seg kreftfremkallende stoffer på batteriene. Det er ingen retningslinjer på dette området.
Utbrente elbiler og spesielt batteriene deres kan utgjøre en alvorlig helserisiko. Et sentralt problem er de kreftfremkallende stoffene som kan samle seg på overflaten av batteriene.
I tillegg må bilopphuggerne forholde seg til risikoen for at batteriene kan gjentennes. Det har også allerede skjedd. Les mer om det her.
De skadelige batteriene skaper bekymring. Både for miljøet og menneskene hvis levebrød det kan være å håndtere de utbrente elbilene.
En konkret sak hos Næstved Autoophug, som magasinet Motor beskriver, illustrerer problemet. Her har en utbrent elbil ligget i en container i over ett år.
– Batteriet kan fortsatt ta fyr, og det kan være skadelig støv som er kreftfremkallende, sier Jakob Kristensen, utviklingssjef i gjenvinningsselskapet Stena Recycling, til media.
LES OGSÅ: Volvo skal redde dieselmotoren med ny teknologi
Slike støvpartikler kan spre seg og skade både mennesker og natur. Ifølge Poul Norby, professor i kjemi og batterispesialist ved DTU, er batterier ikke bare en akutt brannfare.
men også en langsiktig helserisiko. Å håndtere slike biler krever spesialutstyr og kompetanse. Men selv med disse forholdsreglene kan risikoen forbundet med å håndtere batteriene elimineres fullstendig.
Problemet med utbrente elbiler er fortsatt relativt begrenset i Danmark. Men det forventes å vokse betydelig i årene som kommer.
Mobilty Denmark, bilimportørenes bransjeforening, anslår at det i 2030 vil være én million flere elbiler på danske veier enn opprinnelig antatt. Dette vil sannsynligvis føre til flere branner og dermed flere brente batterier som må håndteres trygt.
Autoopphuggere står i dag overfor store utfordringer. De utbrente elbilene og deres batterier kan ikke gjenbrukes eller resirkuleres på tradisjonell måte. I tillegg til de økonomiske tapene er det også økt risiko for at skadelige stoffer slipper ut i miljøet dersom de ikke behandles riktig.
Dette reiser spørsmålet om det er behov for strengere regler og bedre teknologiske løsninger. Slik det er akkurat nå legger utbrente elbiler igjen en regning på for eksempel 40.000 DKK når for eksempel batteriet i en utbrent Tesla skal fjernes skikkelig fra veien.