Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV.

Ford har besluttet å stoppe utviklingen av en ny elbil for å redusere alvorlige økonomiske tap. Hver dag taper bilmerket 100 millioner kroner i elbilavdelingen – også kjent som Model-e.

Stansingen av utviklingen av en ny syvseters SUV er et svar på en nedgang i etterspørselen etter elbiler i flere land. Samtidig får det det amerikanske merket til generelt å justere målene sine når det gjelder elbiler.

Det skriver Bloomberg .

Ford hadde tidligere et mål om å produsere to millioner elbiler årlig innen 2026, men det målet er nå forlatt, ifølge Bloomberg.

Merkets administrerende direktør Jim Farley sier han har gitt ordre om å stenge utviklingen fordi sjuseters bilen ikke vil tilføre noe til bunnlinjen.

Akkurat nå er Fords toppprioritet å redusere alle kostnader betraktelig når det kommer til elbiler.

Styreleder Bill Ford sier selskapet jobber intensivt for å gjøre elbiler rimeligere.

For å nå det målet har Ford ansatt en tidligere Tesla-sjef hvis eneste oppgave er å sette sammen et team av ingeniører for å utvikle en serie nye elbiler til en pris på under 30 000 dollar. Det tilsvarer 216.000 danske kroner.

Til sammenligning hevder Volkswagen at de er på vei med minst én elbil til 20.000 euro. I dansk valuta tilsvarer dette 150.000 kroner. Tyskerne håper at den ene bilen alene kan slette deres enorme gjeld. Les mer om det her .

Samtidig satser Ford på elbiler med rekkeviddeforlengere, hvor en bensinmotor hele tiden holder på strømmen til batteriet. I teorien burde det kurere enhver form for rekkeviddeangst.

Fords skroting av en ny elbil gjenspeiler utfordringene bilmerker generelt står overfor for tiden. Mange av dem har problemer med å tjene penger på elbiler i det hele tatt. Samtidig presser stadig flere bilmerker hverandre ut av markedet.

Xpengs administrerende direktør Xiaopeng He er for eksempel ikke i tvil om at flere, spesielt kinesiske, bilmerker vil gjøre det innen bare 10 år. Perioden mellom 2025 og 2027 blir spesielt tøff, heter det.

– Fra 300 oppstartsbedrifter eksisterer det nå færre enn 50 bedrifter, og bare 40 av dem selger faktisk biler hvert år.

"Jeg tror personlig at det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år," forklarte han til The Straits Times.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...