19. september, 2024

Første test: Den nye Golf GTI mangler noe galskap!

VW Golf GTI er klar for åttende generasjon, og vi har tatt en tur til Tyskland for å teste om den fortsatt er like morsom som den alltid har vært.

Tilbake i 1974 sto den første Golf GTI og strålte på den internasjonale bilmessen i Frankfurt. Det var en dundrende suksess fra starten av. Opprinnelig var planen å bygge 5000 biler. Men da første generasjon Golf GTI gikk av med pensjon, var nesten en halv million eksemplarer solgt. Nå er åttende generasjon klar, og grunnprinsippene er de samme, skriver Bil Magasinet . Men i løpet av de 45 årene har bilen hatt voksesmerter. De to generasjonene står side om side her ved presentasjonen i den tyske VW-byen Wolfsburg, og den slående forskjellen er størrelsen. Den nye GTI er nesten 60 cm lengre enn den gamle. Samme motor – forbikjørt av konkurrenter! Kjenner du motoren fra forrige VW Golf GTI vil du ikke oppleve den store revolusjonen – den bygger på samme motor. Den har samme boring og slaglengde, men drivstoffinnsprøytningsdysene er skiftet og drivstofftrykket har økt. I tillegg har den fått partikkelfilter for å kunne møte dagens miljøkrav. I standardtrim yter den 245 hk, som er det samme som forrige Performance-variant av GTI. Sammenlignet med konkurrentene ligger imidlertid Golf GTI i bunn. Renault Megane RS yter 280 hk, Ford Focus ST yter 280 hk, mens Hyundai i30N Performance er klar med 275 hk. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre Betyr det manuell girkasse? Ja, er det korte svaret! Og det er en deilig en. Med presis og kort vandring er girkassen enkel å betjene. Du kan imidlertid gå glipp av at bilen automatisk gir mellomgass på nedgiringene, så du vil se ut og høres ut som en ekte rallyproff. Denne funksjonen er tilgjengelig i alle de tre nevnte konkurrentene. Det er imidlertid svært få GTI-kunder som velger manuell girkasse. 95 prosent av alle kunder i Danmark velger en 7-trinns DSG-girkasse i stedet. Vi tar nå håndboken uansett. Er det en underholdende fetter? Igjen – det korte svaret er ja, selvfølgelig er det det. Spesielt hvis du sammenligner med en vanlig Golf. Men sammenlignet med konkurrentene føles det som om VW hviler på tidligere suksess og ikke helt har lagt nok innsats i å gjøre GTI enda morsommere. Det er for jævla forutsigbart og utrolig disiplinert, og du kan gå glipp av noe helvetes villskap.

Latest

Don't miss

29-åring siktet for uaktsom kjøring 38 ganger

En 29 år gammel mann, som ikke allerede har...

Danmark overrasker på toppen av nybillisten

Ifølge en ny indeksberegning fra det nederlandske GPS-kartselskapet Here,...

Den brennende Teslaen måtte slukkes med 189.000 liter vann

Da en Tesla Semi nylig tok fyr og stengte...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet...

Sjåfører foretrekker å spise dette godteriet bak rattet

Sjåførene er noen søte munner. Ifølge en ny undersøkelse,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...