Første test: Den nye Golf GTI mangler noe galskap!

VW Golf GTI er klar for åttende generasjon, og vi har tatt en tur til Tyskland for å teste om den fortsatt er like morsom som den alltid har vært.

Tilbake i 1974 sto den første Golf GTI og strålte på den internasjonale bilmessen i Frankfurt. Det var en dundrende suksess fra starten av. Opprinnelig var planen å bygge 5000 biler. Men da første generasjon Golf GTI gikk av med pensjon, var nesten en halv million eksemplarer solgt. Nå er åttende generasjon klar, og grunnprinsippene er de samme, skriver Bil Magasinet . Men i løpet av de 45 årene har bilen hatt voksesmerter. De to generasjonene står side om side her ved presentasjonen i den tyske VW-byen Wolfsburg, og den slående forskjellen er størrelsen. Den nye GTI er nesten 60 cm lengre enn den gamle. Samme motor – forbikjørt av konkurrenter! Kjenner du motoren fra forrige VW Golf GTI vil du ikke oppleve den store revolusjonen – den bygger på samme motor. Den har samme boring og slaglengde, men drivstoffinnsprøytningsdysene er skiftet og drivstofftrykket har økt. I tillegg har den fått partikkelfilter for å kunne møte dagens miljøkrav. I standardtrim yter den 245 hk, som er det samme som forrige Performance-variant av GTI. Sammenlignet med konkurrentene ligger imidlertid Golf GTI i bunn. Renault Megane RS yter 280 hk, Ford Focus ST yter 280 hk, mens Hyundai i30N Performance er klar med 275 hk. Klikk "NESTE SIDE" for å lese videre Betyr det manuell girkasse? Ja, er det korte svaret! Og det er en deilig en. Med presis og kort vandring er girkassen enkel å betjene. Du kan imidlertid gå glipp av at bilen automatisk gir mellomgass på nedgiringene, så du vil se ut og høres ut som en ekte rallyproff. Denne funksjonen er tilgjengelig i alle de tre nevnte konkurrentene. Det er imidlertid svært få GTI-kunder som velger manuell girkasse. 95 prosent av alle kunder i Danmark velger en 7-trinns DSG-girkasse i stedet. Vi tar nå håndboken uansett. Er det en underholdende fetter? Igjen – det korte svaret er ja, selvfølgelig er det det. Spesielt hvis du sammenligner med en vanlig Golf. Men sammenlignet med konkurrentene føles det som om VW hviler på tidligere suksess og ikke helt har lagt nok innsats i å gjøre GTI enda morsommere. Det er for jævla forutsigbart og utrolig disiplinert, og du kan gå glipp av noe helvetes villskap.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Costco tilbyr ekstremt billig bensin: Blyfri for under 10 kr.

Costco åpner et nytt lager i Malmö – og...

Max Verstappen skifter hold – korer hemmelig test

Max Verstappens kontrakt med Red Bull er ikke strengere...

Frelsen for Fiat? Elbil går nå på bensin

Stellantis-gruppen reagerer nå på sviktende salg av Fiat 500e...

Trafikstyrelsen øker prisen på førerkort med 108 prosent.

Siden den danske veitrafikmyndigheten overtok førerkortområdet fra politiet i...

Skoda suger i takhøyden – elbilen blir 23 prosent dårligere

Skoda hevder at det er for å unngå forsyningsproblemer...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Kommunen må betale 2,8 millioner for ulovlig parkering

I Odense må kommunen betale tilbake 2,8 millioner, som ble ulovlig belastet for parkering, til eiere av diesel- og bensinbiler. Eiere av bensin- og...

Skoda suger i takhøyden – elbilen blir 23 prosent dårligere

Skoda hevder at det er for å unngå forsyningsproblemer at de utstyrer den nye Elroq 85 med et dårligere batteri. Videre har toppmodellen med...

Hvordan den nye Volvo EX90 ødelegger iPhonen din permanent

Volvos nye toppmodell EX90 er ikke bare full av feil. iPhone-eiere risikerer også å miste telefonene sine i nærheten av bilen. Volvo er klar...

Kanskje verdens sjeldneste Volvo leter etter en ny eier

Den har blitt inspisert og godkjent i Sverige, hvor den sannsynligvis også har blitt ombygd. Og nå leter denne sjeldenheten av en Volvo etter...

Til tross for 30 milliarder i underskudd – importøren må ikke spare

Til tross for et underskudd på 30 milliarder danske kroner, 20000 oppsigelser og 7 fabrikknedleggelser, benekter Nissan i Danmark at en global spareplan vil...

Bilmerker truer med å stenge fabrikker i Europa

Helt andre regler må innføres dersom bilgiganter som Renault og Stellantis fortsatt skal kunne bygge små, billige biler i Europa. Resultatet kan bli fabrikknedleggelser....

Utstilling kun for elbiler går konkurs med milliontap

Elbilmessen eCarExpo, ledet av Tesla og BMW, går konkurs – arrangørene bak Nordens eneste elbilutstilling innrømmer at millioner av kroner har gått tapt. Elbilmessen...

Kjøpt av 100 000 – populær elbil full av feil

Xiaomi har solgt over 100000 eksemplarer av elbilen SU7 i løpet av siste kvartal. Men bilen har et ekstremt høyt antall defekter og kvalitetsproblemer,...

Ford tilbakekaller umiddelbart 273 000 kjøretøy

En potensiell bremsefeil på en rekke Ford-modeller fra de siste to årene har ført til tilbakekalling av 273800 kjøretøy. Nesten 274000 Ford Expedition og...

André er rasende: Den brente elbilen min stinker fortsatt

André Hokholts Audi e-tron brenner fortsatt over seks måneder etter at den brant ned foran hjemmet hans i Oslo. Men forhandleren nekter å gjøre...

Mercedes for en halv million kan ikke lade – tyskere angrer

Den nye Mercedes CLA skal faktisk ikke kunne lades på noen annen lader enn 800 volts ladere. Men nå bøyer tyskerne seg. Først i...

Bilmerket DeTomaso gjenoppstår 13 år etter konkursen

Det har gått 32 år siden De Tomaso sist bygde en ny bil. Og det har gått 13 år siden merket gikk konkurs. Men...