Girkasse fra Renault har 15 gir men ingen clutch

Den nye motorprodusenten Horse Powertrain, som Renault er en del av, har utviklet en girkasse med hele 15 gir og uten clutch.

Renaults nye girkasse skiller seg betydelig ut fra konkurrentene. Fรธrst 15 gir. For det andre er det ingen clutch.

Girkassen er utviklet av Horse Powertrain, et delvis engelsk selskap eid av Renault og Geely Group, og har nettopp gรฅtt i produksjon. Den skal brukes i Renault Rafale plug-in hybrid.

En av de stรธrste raritetene til girkassen er clutchen. Eller rettere sagt mangelen pรฅ det. I stedet bruker systemet to elektriske motorer som bรฅde beveger bilen fremover og hรฅndterer girskiftene.

Girkassen, som fรธrst og fremst skal installeres i plug-in hybriden Renault Rafale, er ifรธlge produsenten den fรธrste girkassen utviklet av Horse Powertrain alene. Den kan brukes i el-, hybrid- og bensin- og dieselbiler.

Girkassen styres gjennom en sรฅkalt Power Electronics Box (PEB). Teknisk sett er DB49-girkassen, som den heter, designet uten en tradisjonell clutchmekanisme.

Takket vรฆre de mange girforholdene og de to elektriske motorene kan den generere opptil 15 forskjellige girkombinasjoner. Pรฅ denne mรฅten kan girkassen hรฅndtere opptil 470 Nm uten andre modifikasjoner.

Totalvekten pรฅ girkassen er 99 kg, noe som gjรธr den relativt lett i forhold til dens avanserte funksjoner.

Designet gjรธr at ytelse og drivstoffeffektivitet kan optimaliseres i jernbanevogner, samtidig som kompleksiteten reduseres sammenlignet med tradisjonelle transmisjonssystemer.

Med sine tekniske egenskaper mener Horse Powertrains at den kan stรธtte overgangen til stadig mer elektrifiserte drivsystemer.

Det unike med girkassen er bruken av elektriske motorer for girskifting. Dette eliminerer behovet for en clutch og gir en jevnere vei samt potensielt lavere vedlikeholdskrav. I alle fall hvis du spรธr Renault og kineserne.

Renaults beslutning om รฅ bruke girkassetypen i Rafale-modellen er en del av en bredere strategi for รฅ optimalisere effektiviteten til fremtidige korvetter. Kombinasjonen av innovasjon og funksjonalitet gjรธr girkassen interessant i bilindustrien.

Den nye girkassen fremhever hvordan bilprodusenter utforsker nye mรฅter รฅ forbedre ytelsen og energiforbruket pรฅ. Renaults girkasse er et steg mot รฅ tilby moderne lรธsninger for bรฅde nรฅvรฆrende og fremtidige bilmodeller.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Sopp og matrester skal erstatte skinn i biler

Svenske forskere har utviklet svamplรฆr fra matrester. Nรฅ skal...

Kina truer europeiske bilmerker โ€“ kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner pรฅ sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

RAM angrer โ€“ 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...