Den nye motorprodusenten Horse Powertrain, som Renault er en del av, har utviklet en girkasse med hele 15 gir og uten clutch.
Renaults nye girkasse skiller seg betydelig ut fra konkurrentene. Først 15 gir. For det andre er det ingen clutch.
Girkassen er utviklet av Horse Powertrain, et delvis engelsk selskap eid av Renault og Geely Group, og har nettopp gått i produksjon. Den skal brukes i Renault Rafale plug-in hybrid.
En av de største raritetene til girkassen er clutchen. Eller rettere sagt mangelen på det. I stedet bruker systemet to elektriske motorer som både beveger bilen fremover og håndterer girskiftene.
Girkassen, som først og fremst skal installeres i plug-in hybriden Renault Rafale, er ifølge produsenten den første girkassen utviklet av Horse Powertrain alene. Den kan brukes i el-, hybrid- og bensin- og dieselbiler.
Girkassen styres gjennom en såkalt Power Electronics Box (PEB). Teknisk sett er DB49-girkassen, som den heter, designet uten en tradisjonell clutchmekanisme.
Takket være de mange girforholdene og de to elektriske motorene kan den generere opptil 15 forskjellige girkombinasjoner. På denne måten kan girkassen håndtere opptil 470 Nm uten andre modifikasjoner.
Totalvekten på girkassen er 99 kg, noe som gjør den relativt lett i forhold til dens avanserte funksjoner.
Designet gjør at ytelse og drivstoffeffektivitet kan optimaliseres i jernbanevogner, samtidig som kompleksiteten reduseres sammenlignet med tradisjonelle transmisjonssystemer.
Med sine tekniske egenskaper mener Horse Powertrains at den kan støtte overgangen til stadig mer elektrifiserte drivsystemer.
Det unike med girkassen er bruken av elektriske motorer for girskifting. Dette eliminerer behovet for en clutch og gir en jevnere vei samt potensielt lavere vedlikeholdskrav. I alle fall hvis du spør Renault og kineserne.
Renaults beslutning om å bruke girkassetypen i Rafale-modellen er en del av en bredere strategi for å optimalisere effektiviteten til fremtidige korvetter. Kombinasjonen av innovasjon og funksjonalitet gjør girkassen interessant i bilindustrien.
Den nye girkassen fremhever hvordan bilprodusenter utforsker nye måter å forbedre ytelsen og energiforbruket på. Renaults girkasse er et steg mot å tilby moderne løsninger for både nåværende og fremtidige bilmodeller.