Den nye motorprodusenten Horse Powertrain, som Renault er en del av, har utviklet en girkasse med hele 15 gir og uten clutch.
Renaults nye girkasse skiller seg betydelig ut fra konkurrentene. Fรธrst 15 gir. For det andre er det ingen clutch.
Girkassen er utviklet av Horse Powertrain, et delvis engelsk selskap eid av Renault og Geely Group, og har nettopp gรฅtt i produksjon. Den skal brukes i Renault Rafale plug-in hybrid.
En av de stรธrste raritetene til girkassen er clutchen. Eller rettere sagt mangelen pรฅ det. I stedet bruker systemet to elektriske motorer som bรฅde beveger bilen fremover og hรฅndterer girskiftene.
Girkassen, som fรธrst og fremst skal installeres i plug-in hybriden Renault Rafale, er ifรธlge produsenten den fรธrste girkassen utviklet av Horse Powertrain alene. Den kan brukes i el-, hybrid- og bensin- og dieselbiler.
Girkassen styres gjennom en sรฅkalt Power Electronics Box (PEB). Teknisk sett er DB49-girkassen, som den heter, designet uten en tradisjonell clutchmekanisme.
Takket vรฆre de mange girforholdene og de to elektriske motorene kan den generere opptil 15 forskjellige girkombinasjoner. Pรฅ denne mรฅten kan girkassen hรฅndtere opptil 470 Nm uten andre modifikasjoner.
Totalvekten pรฅ girkassen er 99 kg, noe som gjรธr den relativt lett i forhold til dens avanserte funksjoner.
Designet gjรธr at ytelse og drivstoffeffektivitet kan optimaliseres i jernbanevogner, samtidig som kompleksiteten reduseres sammenlignet med tradisjonelle transmisjonssystemer.
Med sine tekniske egenskaper mener Horse Powertrains at den kan stรธtte overgangen til stadig mer elektrifiserte drivsystemer.
Det unike med girkassen er bruken av elektriske motorer for girskifting. Dette eliminerer behovet for en clutch og gir en jevnere vei samt potensielt lavere vedlikeholdskrav. I alle fall hvis du spรธr Renault og kineserne.
Renaults beslutning om รฅ bruke girkassetypen i Rafale-modellen er en del av en bredere strategi for รฅ optimalisere effektiviteten til fremtidige korvetter. Kombinasjonen av innovasjon og funksjonalitet gjรธr girkassen interessant i bilindustrien.
Den nye girkassen fremhever hvordan bilprodusenter utforsker nye mรฅter รฅ forbedre ytelsen og energiforbruket pรฅ. Renaults girkasse er et steg mot รฅ tilby moderne lรธsninger for bรฅde nรฅvรฆrende og fremtidige bilmodeller.