Han giftet seg med navnet, men endte opp med å gjøre bilmerket til en global suksess. 1. juledag døde Osamu Suzuki av lymfekreft. Han levde til 94 år gammel.
Japans bilindustri er i sorg etter at Suzukis tidligere administrerende direktør Osamu Suzuki, som var administrerende direktør for bilmerket Suzuki i mange år, døde 1. juledag av lymfekreft. Han levde til 94 år gammel.
Suzuki, som ikke var i slekt med grunnlegger Michio Suzuki, ble en sentral figur i selskapets historie gjennom sitt ekteskap med Shoko Suzuki, grunnleggerens barnebarn.
Osamu begynte sin karriere i bilfirmaet i 1958 og ble raskt en del av ledelsen. Allerede i 1978 overtok han vervet som styreleder, etter å ha vært administrerende direktør siden 1973.
Det skriver Reuters .
Osamu Suzuki spilte en betydelig rolle i merkevarens globale ekspansjon. Under hans ledelse ble spesielt India et marked for noen. I løpet av 1990-tallet ble Suzuki dominerende i landet, hvor opptil tre av fire solgte biler kom fra det japanske merket.
I tillegg til vekst i India, etablerte Suzuki seg også i andre markeder. En milepæl var utviklingen av Suzuki Swift i samarbeid med General Motors, en modell som senere ble solgt under forskjellige merker avhengig av region. Swift ble introdusert på det europeiske markedet i 1990, hvor modellen oppnådde stor popularitet. Bl.ai Danmark.
Osamu Suzuki ble kjent for sin lange periode som bilmerkets toppleder. En rolle han hadde i flere tiår.
Han fortsatte som leder langt opp i 80-årene, helt til han trakk seg i 2016. Her kom det frem at Suzuki hadde jukset på en rekke drivstofftester. Etter fratredelsen fungerte han som rådgiver for selskapets gjenværende ledelse.
Suzukis karriere var preget av både suksesser og utfordringer. Hans strategiske beslutninger, spesielt i forhold til andre markeder enn Japan, førte til betydelig vekst. Samtidig var hans ledelse ikke uten kontroverser. Spesielt skandalen i 2016 skapte overskrifter.
Til tross for at han trakk seg, forble Osamu Suzuki en sentral skikkelse i selskapet og dets historie. Hans rådgivende rolle i senere år reflekterte direktørens fortsatte innflytelse på bilindustrien, selv da han nådde en svært høy alder.
Osamu Suzuki er ikke den eneste fra bilindustrien som har sagt farvel til livet den siste tiden. Marcello Gandini, som designet Lamborghini Miura, gikk bort i mars i år. Kort sagt, en annen sentral skikkelse i den tyske bilindustrien døde. Les mer om det her .