1. januar, 2025

Gjorde Suzuki til en suksess – nå er han død

Han giftet seg med navnet, men endte opp med å gjøre bilmerket til en global suksess. 1. juledag døde Osamu Suzuki av lymfekreft. Han levde til 94 år gammel.

Japans bilindustri er i sorg etter at Suzukis tidligere administrerende direktør Osamu Suzuki, som var administrerende direktør for bilmerket Suzuki i mange år, døde 1. juledag av lymfekreft. Han levde til 94 år gammel.

Suzuki, som ikke var i slekt med grunnlegger Michio Suzuki, ble en sentral figur i selskapets historie gjennom sitt ekteskap med Shoko Suzuki, grunnleggerens barnebarn.

Osamu begynte sin karriere i bilfirmaet i 1958 og ble raskt en del av ledelsen. Allerede i 1978 overtok han vervet som styreleder, etter å ha vært administrerende direktør siden 1973.

Det skriver Reuters .

Osamu Suzuki spilte en betydelig rolle i merkevarens globale ekspansjon. Under hans ledelse ble spesielt India et marked for noen. I løpet av 1990-tallet ble Suzuki dominerende i landet, hvor opptil tre av fire solgte biler kom fra det japanske merket.

I tillegg til vekst i India, etablerte Suzuki seg også i andre markeder. En milepæl var utviklingen av Suzuki Swift i samarbeid med General Motors, en modell som senere ble solgt under forskjellige merker avhengig av region. Swift ble introdusert på det europeiske markedet i 1990, hvor modellen oppnådde stor popularitet. Bl.ai Danmark.

Osamu Suzuki ble kjent for sin lange periode som bilmerkets toppleder. En rolle han hadde i flere tiår.

Han fortsatte som leder langt opp i 80-årene, helt til han trakk seg i 2016. Her kom det frem at Suzuki hadde jukset på en rekke drivstofftester. Etter fratredelsen fungerte han som rådgiver for selskapets gjenværende ledelse.

Suzukis karriere var preget av både suksesser og utfordringer. Hans strategiske beslutninger, spesielt i forhold til andre markeder enn Japan, førte til betydelig vekst. Samtidig var hans ledelse ikke uten kontroverser. Spesielt skandalen i 2016 skapte overskrifter.

Til tross for at han trakk seg, forble Osamu Suzuki en sentral skikkelse i selskapet og dets historie. Hans rådgivende rolle i senere år reflekterte direktørens fortsatte innflytelse på bilindustrien, selv da han nådde en svært høy alder.

Osamu Suzuki er ikke den eneste fra bilindustrien som har sagt farvel til livet den siste tiden. Marcello Gandini, som designet Lamborghini Miura, gikk bort i mars i år. Kort sagt, en annen sentral skikkelse i den tyske bilindustrien døde. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Lamborghini har levert biler til politiet i 20 år

Samarbeidet mellom politiet i Italia og Lamborghini Automobile fyller...

Nødlidende bilmerke vil bli overtatt av større konkurrenter

Offisielt er Lucid Motors kun ute etter "partnere". Men...

Miljøorganisasjonen krever obligatorisk skroting av bensinbiler

Dersom sjåførene ikke er villige til å gå over...

Elbiler har tapt én million kroner i verdi på ett år

Elbilen Lucid Air skulle ha vært i Danmark. Men...

Tesla krevde 20 000 DKK for en reparasjon på 200 DKK.

Tesla ville ha 20.000 kroner for å fikse en...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Sinte naboer: «Elbileiere pisser rett ved ladestasjoner»

Naboer har nå fått nok av elbileiere som lader vannet like ved ladestasjonene. Ifølge kommunestyret har det vært et problem i årevis. Elbiler og...

Forskning: Veteranbiler er mindre skadelige enn elbiler

Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store skader. Faktisk, fordi de tilbakelegger så få kilometer i året, er de bedre enn elbiler....

Tesla krevde 20 000 DKK for en reparasjon på 200 DKK.

Tesla ville ha 20.000 kroner for å fikse en bulk i en Cybertruck. Det viste seg å koste bare 200 DKK, da eieren fikset...

Protester hjalp ikke – forhatte bompenger gjelder fra i dag

Sinte lastebilister og sjåfører lammet trafikken flere steder i landet i protest. Likevel trer forhat veiavgift på lastebiler i kraft i dag. En ny...

Drukner i usalgbare biler – 3 millioner samler støv

Antall fabrikknye biler som ennå ikke har funnet sine første eiere setter rekord. Kort før nyttår sto 3 millioner biler parkert og samlet støv...

Volkswagen Polo overlever – fyller 50 år i år

Det er første januar 2025. Dette betyr mange ting. Blå. at Volkswagen Polo, som faktisk ble sendt i graven, fyller 50 år. Polo kan...

BMW-eier betalte for dårlig parkering – fikk billett uansett

En BMW-eier betalte i utgangspunktet for å ta to parkeringsplasser. I troen på at alt var i perfekt orden. Han fikk en bod uansett....

Tesla bekrefter – Cybertruck er registrert i Europa

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå bekrefter Tesla at flere eksemplarer av Cybertrucken har fått skilt i Europa. Ledelsen i Tesla har...

Politiet ønsker 1 million kroner. for konfiskert Ferrari

For mer enn tre år siden beslagla Nordsjællands politi en Ferrari 488 Spider. I dag er den konfiskert med en pris på én million....

Stopper produksjonen av koruniformer – 560 mister jobben

Den svenskstiftede Arctic Cat kaster nå inn håndkleet. Fabrikken i USA skal ikke lenger bygge snøscootere og ATV-er. 560 mister jobben. Den svenskstiftede Arctic...

Staten advarer, men kommuner kjøper elbiler fra Kina

De danske kommunene følger i stor grad advarsler fra staten når det gjelder kjøp av elbiler fra Kina. Særlig BYD vinner de kommunale anbudene....

BMWs M-divisjon droppet en elektrisk M2 i 2018

BMW M2 kjører fortsatt rundt som en bensinbil. Men mye kunne vært annerledes om tyskerne hadde holdt seg til utviklingen av en elbil fra...