Det blir nok aldri en kone. Men nå har Manhart i det minste sørget for at det blir mer enn vanskelig å henge på BMW M2 ut av lyskrysset.
Mye er sagt og skrevet om den siste tappingen av BMW M2. Men ros for designet er det langt mellom.
Likevel gjør Manhart nå et forsøk på i det minste å rette opp litt både visuelt og mekanisk.
Den nye MH2 GTR II er en ekstrem tolkning av den allerede hardcore MH2 560, som Manhart avslørte tilbake i februar.
Skal vi ta av malingen først, for noen leter sikkert allerede etter den på Google. Den heter OTT magenta, sier den tyske tuneren.
LES OGSÅ: Slik jukser verksteder bilistene, sier mekaniker
Så er det hjulene, som på tysk BMW-vis er litt større bak enn på forakselen. Det vil si 21×11,5 bak krydret med 20×10,5 foran. Hjulene er faktisk fra tyske Raffa Wheels og 'gløder' navnet RFS-02.
Understellet fra KW er satt opp for spor lir, men det er i motoren det virkelige moroa skjer. Motoren er fortsatt BMWs 3-liters rettsekser kalt S58.
Den samme motoren finnes i BMW M3 og M4 samt en rekke Alpina-modeller (så lenge den varer – les mer om den her).
Det er imidlertid langt mer muskler i S58 enn det BMW ennå har våget å trylle frem i den. I den kommende M4 CSL produserer for eksempel motoren 'bare' 560 hestekrefter.
I den åpenbart mindre MH2 GTR II er det tallet økt til hele 715 hestekrefter i selskap på 850 newtonmeter.
Manhart sier at det 'bare' krevde en omprogrammering av motorstyringen og en ny eksos for å komme dit. Imidlertid er det bare en "lite bit", men den nye MH2 GTR II-eieren bør ta det til etterretning.
Hele pakken, det vil si når eksossystemet fjerner både katalysatorene og partikkelfilteret, er ikke TÜV-godkjent. Det betyr med andre ord at MH2 GTR II i sin mest ekstreme form ikke må kjøre rundt på asfalten. I hvert fall ikke offentlig sektor i hele EU.
Les flere nyheter fra og om bilindustrien her!