Vindusviskeren bak er helt unødvendig i moderne biler. Flere bilmerker mener det, og fjerner det derfor.
Når så du sist en bakvisker – altså på en helt ny bil? Ingen rett?! Men denne typen eksisterer fortsatt, dessverre. For eksempel splitter nye Suzuki Swift.
Men det den lille japanske bilen har beholdt blir lengre og lengre mellom konkurrentene. Det er først og fremst elbilene som må klare seg uten bakruteviskeren.
Du finner ikke bakvisker på for eksempel Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, MG 4, Toyota bZ4X og søsterbilen Subaru Solterra. Selv om det også finnes bensinbiler uten.
For eksempel kjører også Citroën C5 X og Peugeot 408 rundt uten. Og dermed bryter en ellers lang tradisjon i bilbransjen. Ifølge svenske Vibilagare dukket bakruteviskeren opp allerede på 1940-tallet, da amerikanerne kunne bestille den til nye biler.
LES OGSÅ: Nye tall: Elbiler ruster like mye som fossilbiler
Grunnen er enkel. Viskeren som holder bakruten ren og klar er ikke lenger nødvendig. I hvert fall ikke hvis du spør bilmerkene.
– Det er ikke nødvendig. Bilens aerodynamikk og behandlingen av bakruteglasset gjør at vannet renner av seg selv, sier Clément Lefèvre, pressetalsperson i MG, til svenske medier.
Noe annet er spørsmålet om et hensyn til aerodynamikk og dermed effektiviteten til bilene på vei gjennom luften. Ifølge MG vil for det tredje bilistene heller ha ting som oppvarmede seter og klimaanlegg i de nye bilene.
Det er imidlertid ikke nødvendigvis positivt – i hvert fall ikke utelukkende – at bakruteviskeren forsvinner. Svenskene viser til en langtidstest av Hyundai Ioniq 5, der vinterens våte vær 'hengte' på bakruten uten visker og det ofte lille viskerbladet.