Siden 1. januar har det vært registreringsavgift på elbiler i Nederland. Samtidig faller veksten i bedriftsmarkedet betydelig, viser nye tall fra MultiTankcard.
Nederland står overfor store endringer for elbiler. Landet innfører registreringsavgift på elbiler fra 2025. Samtidig forsvinner tilskuddet som elbilene har fått helt.
Og det ser ut til å ha lagt en betydelig demper på veksten blant næringsdrivende, der ønsket om elbiler har avtatt kraftig.
Det viser tall fra MultiTankcard .
Elbiler sliter for tiden i mange europeiske markeder. Dette gjelder imidlertid ikke i de nordiske landene. Men i Nederland tas det nå grep som kan påvirke salget ytterligere.
Regjeringen har gradvis redusert tilskuddet til kjøp av elbiler. Akkurat nå gis det et tilskudd på 2.950 euro ved kjøp av ny elbil. Det tilsvarer cirka 22.000 danske kroner.
Men ved årsskiftet slutter det tilskuddet i Nederland. Faktisk har den helt forsvunnet.
Samtidig må nederlandske elbileiere nå betale for å bruke landets veinett. Nederland har rundt 139 000 kilometer asfaltert vei. Det innføres en periodisk avgift for elbilene.
Dette vil skje i 2025, når avgiftsrabatten for elbiler gradvis forsvinner. Etter hvert skal elbiler avgiftsbelegges på linje med andre biler.
Utfordringer for elbiler i det kommersielle markedet
Utviklingen i bedriftsmarkedet gir også grunn til bekymring for elbilbransjen. Tidligere var det nettopp firmabilene som trakk en stor del av lasset. Dette sikret en økende andel elbiler i det totale nybilsalget.
Men den trenden ser ut til å ha blitt brutt. Veksten i antall elbiler på bedriftsmarkedet har stoppet opp.
Det viser tall fra MultiTankcard. Selskapet tilbyr lade- og drivstoffkort. De opplevde en betydelig vekst i antall ladekort for elbiler i fjor.
Økningen var på hele 20 prosent i fjor. Men i år ser bildet helt annerledes ut.
Veksten har falt dramatisk til kun 2 prosent i år. Dette tyder på en klar nedgang i interessen for elbiler blant firmasjåfører.
Skepsis blant private bilkjøpere
Den avtagende interessen ser man ikke bare i bedriftsmarkedet. Privatbilkjøpere i Nederland har også vist seg mer skeptiske til elbiler enn forventet.
Tidligere undersøkelser har vist en skuffende etterspørsel blant privatpersoner. En betydelig andel av dagens elbileiere vurderte til og med å bytte tilbake. De ville valgt en bil med forbrenningsmotor neste gang.
De kommende skatteendringene i Nederland kan forsterke denne trenden. Når økonomiske insentiver forsvinner, blir totaløkonomien til elbilen mindre attraktiv.
Det europeiske elbilmarkedet står overfor utfordringer. Stigende priser, usikkerhet om lademuligheter og nå også endringer i avgiftssystem påvirker salget. Nederland er bare ett eksempel på den utviklingen.
Utviklingen følges tett i bilindustrien. Mange holder øye med hvordan forbrukere og bedrifter reagerer på de endrede forholdene for elbiler.
Utfordringene for elbiler er ikke bare et nederlandsk fenomen. Her på Boosted.dk kan du lese mer om de generelle trendene i elbilmarkedet.
Vi har blant annet sett på hvordan et lastebilmerke som Scania blomstrer. Men det går på bekostning av elbiler, som merket ikke kan selge i det hele tatt. Les mer om det her .