Det kanskje billigste tilleggsutstyret fra Renault noensinne er en elektronisk begrenser som hindrer hastigheter over 110 km/t.
Den populære Renault Clio kan nå utstyres med fartsbegrenser i Frankrike. Løsningen er rettet mot unge sjåfører for å øke trafikksikkerheten.
Unge sjåfører i Frankrike kan nå få en ekstra sikkerhetsfunksjon i Renault Clio. Bilmerket tilbyr en fartsbegrenser som låser bilens toppfart på 110 kilometer i timen. Initiativet er et forsøk på å redusere antall trafikkulykker blant ungdom.
Det skriver bilmerket i en pressemelding .
Statistikk fra Frankrike tegner også et bilde når det gjelder trafikksikkerhet. Personer under 35 år er involvert i over halvparten av alle dødsulykker på veiene. Dette er bakgrunnen for å se Renaults nye tilbud.
Tanken er å gi teknisk assistanse, spesielt til nye og uerfarne sjåfører. En lavere potensiell toppfart kan redusere risikoen for alvorlige ulykker. Renault håper at dette kan bidra positivt til ulykkesstatistikken.
Fartsbegrenseren monteres på et autorisert Renault-verksted. Det er ikke noe bileieren kan installere eller fjerne selv. Prosessen krever profesjonelt utstyr og kunnskap.
Prisen for å få installert låsen er relativt beskjeden. Kunder må betale tilsvarende cirka 400 danske kroner for installasjonen. Det er en engangskostnad.
Sikkerhet for unge sjåfører i fokus
Dersom bileier senere ønsker begrenseren fjernet, er det også mulig. Det krever imidlertid et nytt besøk på verkstedet. Dette sikrer at funksjonen ikke bare kan slås av og på etter ønske.
Selv om bilens makshastighet er begrenset til 110 km/t, er det viktig å huske trafikklovene.
Fartsbegrenseren hindrer ikke føreren i å overskride lokale fartsgrenser. På veier med lavere fartsgrenser kan bilen fortsatt kjøre for fort.
Ansvaret for å overholde fartsgrensene ligger fortsatt hos sjåføren. Fartsbegrenseren er kun et supplement og ikke en erstatning for ansvarlig kjøring. Den fungerer først og fremst på motorveier og motorveier.
Renaults initiativ er foreløpig begrenset til det franske markedet. Det er ingen informasjon om hvorvidt systemet vil bli tilbudt i andre land. Det kommer nok an på erfaringene fra Frankrike.
Flere andre bilprodusenter har lignende systemer. Noen merker tilbyr spesielle spiker eller profiler for unge sjåfører. De kan begrense både toppfart og volumet på bilens system.
Renault Clio og fartsgrense
Disse systemene er utviklet for å gi foreldre trygghet. De kan sørge for at bilen ikke brukes til risikokjøring av ungdom. Det er en teknologisk tilnærming til et velkjent problem.
Renaults løsning er imidlertid mer permanent, da den krever et verkstedbesøk. Dette skiller seg fra systemer som kan aktiveres og deaktiveres via en knapp. Valg av metode reflekterer ulike filosofier om sikkerhet.
Den franske bilprodusenten er kjent for sine mindre biler som Clio. Modellen er populær blant mange, også unge førstegangskjøpere. Derfor er det fornuftig å innføre sikkerhetstiltak her.
Fremtiden vil vise om satsingen har ønsket effekt på ulykkesstatistikken. Det vil også vise om konseptet sprer seg til andre land og bilmodeller.
Hos Boosted.dk følger vi utviklingen innen bilteknologi og sikkerhet. Les for eksempel mer om hvordan moderne biler blir tryggere, eller om hva Renault – eller rettere sagt Alpine – har i vente for virkelig raske biler med 6 sylindre og hydrogenmotor .