Det kanskje billigste tilleggsutstyret fra Renault noensinne er en elektronisk begrenser som hindrer hastigheter over 110 km/t.
Den populรฆre Renault Clio kan nรฅ utstyres med fartsbegrenser i Frankrike. Lรธsningen er rettet mot unge sjรฅfรธrer for รฅ รธke trafikksikkerheten.
Unge sjรฅfรธrer i Frankrike kan nรฅ fรฅ en ekstra sikkerhetsfunksjon i Renault Clio. Bilmerket tilbyr en fartsbegrenser som lรฅser bilens toppfart pรฅ 110 kilometer i timen. Initiativet er et forsรธk pรฅ รฅ redusere antall trafikkulykker blant ungdom.
Det skriver bilmerket i en pressemelding .
Statistikk fra Frankrike tegner ogsรฅ et bilde nรฅr det gjelder trafikksikkerhet. Personer under 35 รฅr er involvert i over halvparten av alle dรธdsulykker pรฅ veiene. Dette er bakgrunnen for รฅ se Renaults nye tilbud.
Tanken er รฅ gi teknisk assistanse, spesielt til nye og uerfarne sjรฅfรธrer. En lavere potensiell toppfart kan redusere risikoen for alvorlige ulykker. Renault hรฅper at dette kan bidra positivt til ulykkesstatistikken.
Fartsbegrenseren monteres pรฅ et autorisert Renault-verksted. Det er ikke noe bileieren kan installere eller fjerne selv. Prosessen krever profesjonelt utstyr og kunnskap.
Prisen for รฅ fรฅ installert lรฅsen er relativt beskjeden. Kunder mรฅ betale tilsvarende cirka 400 danske kroner for installasjonen. Det er en engangskostnad.
Sikkerhet for unge sjรฅfรธrer i fokus
Dersom bileier senere รธnsker begrenseren fjernet, er det ogsรฅ mulig. Det krever imidlertid et nytt besรธk pรฅ verkstedet. Dette sikrer at funksjonen ikke bare kan slรฅs av og pรฅ etter รธnske.
Selv om bilens makshastighet er begrenset til 110 km/t, er det viktig รฅ huske trafikklovene.
Fartsbegrenseren hindrer ikke fรธreren i รฅ overskride lokale fartsgrenser. Pรฅ veier med lavere fartsgrenser kan bilen fortsatt kjรธre for fort.
Ansvaret for รฅ overholde fartsgrensene ligger fortsatt hos sjรฅfรธren. Fartsbegrenseren er kun et supplement og ikke en erstatning for ansvarlig kjรธring. Den fungerer fรธrst og fremst pรฅ motorveier og motorveier.
Renaults initiativ er forelรธpig begrenset til det franske markedet. Det er ingen informasjon om hvorvidt systemet vil bli tilbudt i andre land. Det kommer nok an pรฅ erfaringene fra Frankrike.
Flere andre bilprodusenter har lignende systemer. Noen merker tilbyr spesielle spiker eller profiler for unge sjรฅfรธrer. De kan begrense bรฅde toppfart og volumet pรฅ bilens system.
Renault Clio og fartsgrense
Disse systemene er utviklet for รฅ gi foreldre trygghet. De kan sรธrge for at bilen ikke brukes til risikokjรธring av ungdom. Det er en teknologisk tilnรฆrming til et velkjent problem.
Renaults lรธsning er imidlertid mer permanent, da den krever et verkstedbesรธk. Dette skiller seg fra systemer som kan aktiveres og deaktiveres via en knapp. Valg av metode reflekterer ulike filosofier om sikkerhet.
Den franske bilprodusenten er kjent for sine mindre biler som Clio. Modellen er populรฆr blant mange, ogsรฅ unge fรธrstegangskjรธpere. Derfor er det fornuftig รฅ innfรธre sikkerhetstiltak her.
Fremtiden vil vise om satsingen har รธnsket effekt pรฅ ulykkesstatistikken. Det vil ogsรฅ vise om konseptet sprer seg til andre land og bilmodeller.
Hos Boosted.dk fรธlger vi utviklingen innen bilteknologi og sikkerhet. Les for eksempel mer om hvordan moderne biler blir tryggere, eller om hva Renault โ eller rettere sagt Alpine โ har i vente for virkelig raske biler med 6 sylindre og hydrogenmotor .