27. januar, 2025

Hver tredje sjåfør slår av den adaptive cruisekontrollen

Nye tall fra analyseselskapet Kantar Sifo viser at nesten én av tre sjåfører slår av den adaptive cruisekontrollen. Enda flere slår av kjørefeltassistenten.

En ny undersøkelse viser at nesten én av tre sjåfører deaktiverer den adaptive cruisekontrollen i bilen.

Undersøkelsen, utført av Kantar Sifo for Folksam, avslører en trend i vekst. Bilister velger bort å bruke de avanserte assistansesystemene designet for å øke trafikksikkerheten.

Assistentsystemer som adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og filassistent er standard i mange nye biler. Disse systemene kan bidra til å forhindre ulykker ved å varsle sjåføren om potensielle farer og, i noen tilfeller, til og med gripe inn for å rette opp kollisjonen.

Undersøkelsen viser imidlertid at en betydelig andel av sjåførene velger å slå av disse systemene. 29 prosent av de spurte deaktiverer filassistenten, mens 26 prosent ikke bruker den adaptive cruisekontrollen. 16 prosent slår til og med av den mer avanserte aktive kjørefeltassistenten.

Menns og kvinners årsaker til å deaktivere systemene er forskjellige. Menn oppgir oftere manglende arbeidserfaring som årsak, mens kvinner oftere viser til manglende kunnskap om hvordan systemene fungerer.

– For å få sjåførene til å ikke aktivt slå av systemene, må både kunnskapsnivået og kjøreopplevelsen forbedres, sier Maria Klingegård, trafikkforsker i Folksam.

En tysk undersøkelse fra 2023 bekrefter trenden. Også her ser man at mange sjåfører velger å deaktivere assistentsystemene.

Det er nok at systemet varslet unødvendig eller tok tak i rattet en eller to ganger for at bileieren skal slå det av for godt, sier Benedikt Holzmann, forsker ved Universitetet i Kempten.

Resultatene av undersøkelsene reiser spørsmålet om hvordan man best kan informere sjåførene om riktig bruk av assistansesystemer.

Det er avgjørende at sjåførene forstår hvordan systemene fungerer og hvilke fordeler de gir, slik at de kan brukes effektivt for å øke trafikksikkerheten.

Hvis hver tredje bilist fortsetter å velge å deaktivere disse potensielt livreddende systemene, går en verdifull mulighet til å forbedre trafikksikkerheten glipp av, mener personene bak studien.

Gjentatte ganger har imidlertid andre undersøkelser også vist at sjåfører er avhengige av teknologi for å ta over for dem. Men det er ikke alltid tilfelle.

Boosted har kunnet fortelle om flere ulykker forårsaket av sjåfører som trodde bilene deres var selvkjørende med for eksempel den adaptive cruisekontrollen på.

Latest

Don't miss

Storebæltsbroen skylder bilistene 30 millioner kroner

BroBizz A/S, som eies av selskapet bak Storebæltsbroen, skylder...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling...

EU bekrefter: Alle land må subsidiere elbiler

Akkurat nå er det slik at EU-landene selv bestemmer...

23 procent af Teslaer dumper til syn i Danmark

23 prosent av den populære Tesla Model 3 dumper...

Bilgigant konkurs etter 78 år – 1600 mister jobben

En annen underleverandør i tysk bilindustri har snudd. Voit...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Politiet måtte fly for å stoppe Mercedesen i 280 km/t

Politiet måtte bokstavelig talt fly en stund for å følge en rotete Mercedes C63 AMG som bare ikke ville stoppe. Svensk politi måtte bruke...

Volvos søstermerke bygger drosjer som kjører på alkohol

Hos den kinesiske Geely-gruppen, som bl.a. egen Volvo – du jobber med annet og mer enn elbiler. Soster-merket er kresen når det gjelder alkohol....

Nyoppdaget asteroide var faktisk kjent Tesla

2018 CN41 ble erklært en asteroide. Men bare to dager senere måtte Minor Planet Center innrømme at det var den berømte Tesla Roadsteren som...

Sverige vil gjøre det umulig å kjøre for fort

Trafikverket i Sverige vil gjerne gjøre det umulig å kjøre for fort på landets veier. For det første må firmabilene begrenses. Den svenske myndigheten...

Til tross for loven er elbiler oftest involvert i disse ulykkene

Et forlik viser at elbiler i enkelte tilfeller er overrepresentert i enkelte trafikkulykker. Det er spesielt fotgjengere som går utover. Elbiler er oftere involvert...

Som rusten bil koster Tesla Model 3 én million kroner

Har du tenkt på hva din siste tur skal foregå i? Hvis svaret er en Tesla Model 3, er den tilgjengelig som rusten bil...

Den neste Audi RS6 mister sin brutale V8-motor

Det blir ikke en 4-liters twin-turbo V8-motor i den neste Audi RS6, som faktisk ikke skal ha det navnet i det hele tatt. Neste...

Offiser kort feil – satt og så på porno bak rattet

En ledende offiser har innrømmet at han så på porno bak rattet da han skar inn i en annen bilist. Nå har han selv...

Bilmerke nær konkurs – 1000 mister jobben

Grunnleggeren er en dømt forbryter. Nå står Nikola Motors overfor konkurs, noe som betyr at nesten 1000 jobber er i fare. Nikola Motors har...

Bilmerkets overvåking av sjåfører som er utsatt ved en feiltakelse

Japanske Subaru har tettet et sikkerhetshull i merkets såkalte Starlink-tjeneste. Feilen betydde at millioner av mennesker ble sporet og overvåket. Millioner av Subaru-biler har...

Nye tall: Elbiler kan ikke matche levetiden til dieselbiler

En ny studie har analysert at elbiler nå kan matche bensinbiler, mens det fortsatt er et stykke igjen til dieselbilenes kjørelengde når det gjelder...

Bilforhandlere er lei Audi: «Det er for dyrt»

I fjor tapte Audi både terreng til konkurrentene og mye av merkets eget salg. Nå har forhandlerne fått nok – bilene er for dyre....