Nye tall fra analyseselskapet Kantar Sifo viser at nesten én av tre sjåfører slår av den adaptive cruisekontrollen. Enda flere slår av kjørefeltassistenten.
En ny undersøkelse viser at nesten én av tre sjåfører deaktiverer den adaptive cruisekontrollen i bilen.
Undersøkelsen, utført av Kantar Sifo for Folksam, avslører en trend i vekst. Bilister velger bort å bruke de avanserte assistansesystemene designet for å øke trafikksikkerheten.
Assistentsystemer som adaptiv cruisekontroll, filskiftevarsling og filassistent er standard i mange nye biler. Disse systemene kan bidra til å forhindre ulykker ved å varsle sjåføren om potensielle farer og, i noen tilfeller, til og med gripe inn for å rette opp kollisjonen.
Undersøkelsen viser imidlertid at en betydelig andel av sjåførene velger å slå av disse systemene. 29 prosent av de spurte deaktiverer filassistenten, mens 26 prosent ikke bruker den adaptive cruisekontrollen. 16 prosent slår til og med av den mer avanserte aktive kjørefeltassistenten.
Menns og kvinners årsaker til å deaktivere systemene er forskjellige. Menn oppgir oftere manglende arbeidserfaring som årsak, mens kvinner oftere viser til manglende kunnskap om hvordan systemene fungerer.
– For å få sjåførene til å ikke aktivt slå av systemene, må både kunnskapsnivået og kjøreopplevelsen forbedres, sier Maria Klingegård, trafikkforsker i Folksam.
En tysk undersøkelse fra 2023 bekrefter trenden. Også her ser man at mange sjåfører velger å deaktivere assistentsystemene.
Det er nok at systemet varslet unødvendig eller tok tak i rattet en eller to ganger for at bileieren skal slå det av for godt, sier Benedikt Holzmann, forsker ved Universitetet i Kempten.
Resultatene av undersøkelsene reiser spørsmålet om hvordan man best kan informere sjåførene om riktig bruk av assistansesystemer.
Det er avgjørende at sjåførene forstår hvordan systemene fungerer og hvilke fordeler de gir, slik at de kan brukes effektivt for å øke trafikksikkerheten.
Hvis hver tredje bilist fortsetter å velge å deaktivere disse potensielt livreddende systemene, går en verdifull mulighet til å forbedre trafikksikkerheten glipp av, mener personene bak studien.
Gjentatte ganger har imidlertid andre undersøkelser også vist at sjåfører er avhengige av teknologi for å ta over for dem. Men det er ikke alltid tilfelle.
Boosted har kunnet fortelle om flere ulykker forårsaket av sjåfører som trodde bilene deres var selvkjørende med for eksempel den adaptive cruisekontrollen på.