Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktør og jobber nå med ladestasjoner. Likevel kaller Andy Palmer hybridbiler veien til helvete.
Aston Martins tidligere direktør, Andy Palmer, kaller hybridbiler veien til helvete. Han mener at bilindustrien er på vei inn i en blindvei som kan føre til undergang, spesielt i konkurransen med kinesiske produsenter.
Palmer, ofte omtalt som elbilenes gudfar, advarer om at hybridbiler bare er en midlertidig løsning.
– Hybrider er en vei til helvete. De er en overgangsgreie, og jo lenger du blir ved den overgangen, jo mindre raskt beveger du deg inn i den nye verdenen, sier han i et intervju til Business Insider .
Europas bilindustri står overfor store utfordringer. Salget i Kina faller, og i Europa truer EU med bøter på 116 milliarder danske kroner dersom bilmerkene ikke overholder nye, strengere CO2-krav.
På den annen side appellerer bilmerkene til EU om å tillate fortsatt salg av bensinbiler og hybrider. Men Palmer, som har en fortid som underdirektør i Nissan og administrerende direktør i Aston Martin, mener bilmerkenes tilnærming er vertikalt feil.
– Hvis man bare forsinker overgangen til elbiler ved å vanne den ut med hybrider, så er man mindre konkurransedyktig i lengre tid og man lar kineserne fortsette å utvikle sitt marked og sitt forsprang.
– Jeg synes ærlig talt at det (hybridene, red.) er en latterlig oppfinnelse, sier Andy Palmer til Business Insider.
Palmer har erfaring med å gå mot strømmen. For 15 år siden ledet han utviklingen av Nissan Leaf, som kom inn på markedet for Tesla Model S.
– På mitt siste styremøte i juli 2014 ble jeg utsatt for et kjempeangrep fra revisorene som sa; vi tjener ikke penger på dem (elbilene, red.), vi går for fort. Jeg klarte å vinne på den måten, men jeg forlot Nissan, sier han.
Ifølge Palmer gjentar nå konkurrentene de samme feilene. Nissan har mistet sin ledende posisjon innen elbiler, og Toyota og andre store produsenter satser på hybrider i stedet.
Noe som gir kinesiske produsenter en fordel. Kina har, takket være en ekstrem og i øynene til EU ulovlig statsstøtte, oppnådd en dominerende posisjon på elbilmarkedet.
Likevel tror Palmer at kinesiske bilmerker vil bli uovervinnelige når de lærer å konkurrere på like vilkår i Europa.
– Nå venter en siste kamp, hvor kun de mest konkurransedyktige bilprodusentene vil overleve. Den eneste redningen er hvis Vesten vedtar en konsekvent industriell strategi.»