27. desember, 2024

Hybridbiler er veien til helvete, sier sparken bilsjef

Han fikk sparken som Aston Martins administrerende direktør og jobber nå med ladestasjoner. Likevel kaller Andy Palmer hybridbiler veien til helvete.

Aston Martins tidligere direktør, Andy Palmer, kaller hybridbiler veien til helvete. Han mener at bilindustrien er på vei inn i en blindvei som kan føre til undergang, spesielt i konkurransen med kinesiske produsenter.

Palmer, ofte omtalt som elbilenes gudfar, advarer om at hybridbiler bare er en midlertidig løsning.

– Hybrider er en vei til helvete. De er en overgangsgreie, og jo lenger du blir ved den overgangen, jo mindre raskt beveger du deg inn i den nye verdenen, sier han i et intervju til Business Insider .

Europas bilindustri står overfor store utfordringer. Salget i Kina faller, og i Europa truer EU med bøter på 116 milliarder danske kroner dersom bilmerkene ikke overholder nye, strengere CO2-krav.

På den annen side appellerer bilmerkene til EU om å tillate fortsatt salg av bensinbiler og hybrider. Men Palmer, som har en fortid som underdirektør i Nissan og administrerende direktør i Aston Martin, mener bilmerkenes tilnærming er vertikalt feil.

– Hvis man bare forsinker overgangen til elbiler ved å vanne den ut med hybrider, så er man mindre konkurransedyktig i lengre tid og man lar kineserne fortsette å utvikle sitt marked og sitt forsprang.

– Jeg synes ærlig talt at det (hybridene, red.) er en latterlig oppfinnelse, sier Andy Palmer til Business Insider.

Palmer har erfaring med å gå mot strømmen. For 15 år siden ledet han utviklingen av Nissan Leaf, som kom inn på markedet for Tesla Model S.

– På mitt siste styremøte i juli 2014 ble jeg utsatt for et kjempeangrep fra revisorene som sa; vi tjener ikke penger på dem (elbilene, red.), vi går for fort. Jeg klarte å vinne på den måten, men jeg forlot Nissan, sier han.

Ifølge Palmer gjentar nå konkurrentene de samme feilene. Nissan har mistet sin ledende posisjon innen elbiler, og Toyota og andre store produsenter satser på hybrider i stedet.

Noe som gir kinesiske produsenter en fordel. Kina har, takket være en ekstrem og i øynene til EU ulovlig statsstøtte, oppnådd en dominerende posisjon på elbilmarkedet.

Likevel tror Palmer at kinesiske bilmerker vil bli uovervinnelige når de lærer å konkurrere på like vilkår i Europa.

– Nå venter en siste kamp, ​​hvor kun de mest konkurransedyktige bilprodusentene vil overleve. Den eneste redningen er hvis Vesten vedtar en konsekvent industriell strategi.»

Latest

Don't miss

Her kan juletiden skape en ku for folk i elbil

Juletiden er travel på de danske veiene og ikke...

Så dårlige er elbilbatterier etter 260.000 kilometer

Batterier i elbiler mister kapasitet. Men ikke så mye...

Salget av elbiler faller igjen – importører ønsker støtte

De danske bilimportørene, som i dag kaller seg Mobility...

Gjelder fra 1. januar 2025 – alle bilavgifter øker igjen

Fra 1. januar 2025 må alle danske sjåfører igjen...

Regissøren tror fortsatt den siste «Saaben» kommer til å bli realisert

Det ser mørkt ut for NEVS, som selv kjøpte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Han oppfant farlig bensin og ble selv forgiftet

Det var General Motors ingeniør Thomas Midgley Jr. som oppfant blyholdig bensin. Men da oppfinnelsen skulle presenteres for offentligheten, lå han selv hjemme med...

Bilgiganten angrer – skal ikke bare bygge elbiler i 2035

Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, angrer nå på forrige kunngjøring. Ledelsen sier at det ikke bare skal bygges elbiler i 2035. Bilprodusenten Stellantis har...

Lamborghini har levert biler til politiet i 20 år

Samarbeidet mellom politiet i Italia og Lamborghini Automobile fyller 20 år. Senest har merket fra Sant'Agata levert en Urus Performante. Lamborghini har nå levert...

England lider – bilproduksjonen er den laveste siden 1980

Bilproduksjonen har ikke gått dårligere på 38 år. Ikke siden 1980 har det blitt bygget så få biler i England. Selv ikke om flere...

Girkasse fra Renault har 15 gir men ingen clutch

Den nye motorprodusenten Horse Powertrain, som Renault er en del av, har utviklet en girkasse med hele 15 gir og uten clutch. Renaults nye...

Halvparten av sjåførene kjører minst 25 km/t for fort

Mens 36 prosent innrømmer at de suser for fort i tettere bebyggelse, innrømmer nesten halvparten at de suser minst 25 km/t. Halvparten av de...

163 ansatte jobbet 'som slaver' ved kinesiske BYD

Totalt jobbet 163 ansatte under det myndighetene kaller slavelignende forhold ved kinesiske BYDs fabrikk i Brasil. Oppdagelsen har allerede fått konsekvenser. Brasilianske myndigheter har...

BMW sparker flere ansatte etter skandale i Russland

BMW har sagt opp en rekke ansatte etter at det kom frem at over 100 biler ble smuglet inn i landet. BMW har sagt...

Russerne gir Lada Niva 124 hester og kaller det "Sport"

Avtovaz, som kom på russiske hender da Renault flyktet fra landet i 2022, har gitt Lada Niva 122 hestekrefter og kalt bilen «Sport». Grunnmodellen...

Presset Trump: Så Elon Musk er ikke president

Donald Trump vil virkelig kjøpe Grønland. Men hjemme i USA må han skyte ned ryktene om Tesla-direktør Elon Musk og presidentskapet. Donald Trump har...

BMW melder utsolgt av bil som ikke eksisterer ennå

Det eksisterer ikke engang ennå. Og BMW var veldig i tvil om den i det hele tatt skulle bygges. Men nå er Skytop Roadster...

Honda satser stort på flere nye bensinmotorer

Til tross for rykter om at elbilen blir den eneste i modellprogrammet fra 2040, nekter Honda å la forbrenningsmotoren dø, så flere nye bensinbiler...