Sørkoreanske Hyundai vil ikke si nøyaktig hvilke funksjoner som kommer, men betalingsmuren er på vei, ifølge mobilitetsdirektøren.
BMW har blitt kritisert for det. Men i likhet med Audi, tror også Hyundai nå at kundene ønsker å betale for funksjoner i bilene sine.
I motsetning til Audi vil imidlertid ikke Hyundai foreløpig røpe hvilke funksjoner den har tenkt å legge bak betalingsmuren. Likevel gir mobilitetssjef Marcus Welz et hint.
– Det vi ofte ser er ting som setevarme. Sånt kom med ny teknologi (i nyere biler, red.) i form av programvareoppdateringer.
– Men jeg tror at fordelen med on-demand-funksjonen er at nye ting kan bringes inn i gamle biler, sier Marcus Welz i et intervju med Autocar .
LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse
Uten at Marcus Welz går nærmere inn på det, kan dette bety at eiere av eldre Hyundai-modeller kan betale for for eksempel en mer effektiv bruk av batteriet.
Sikkerhet kan også være noe Hyundai jobber med å legge bak en betalingsmur i form av nye muligheter i allerede eksisterende sensorer.
Men Hyundai er ikke alene om å tro at det er store penger i denne typen ting. Verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, tror det i 2030 vil være 22,5 milliarder dollar, tilsvarende 155 milliarder kroner, som skal samles i lomma på bilistene på denne måten.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!