Hvis trenden fortsetter, vil 30 prosent av alle nye biler i 2030 enten komme fra eller bli utviklet av kinesiske merker.
Vi er ยซbareยป halvveis i 2024. Men om mindre enn 6 รฅr vil Kina selge 30 prosent av alle nye biler pรฅ verdensbasis.
I hvert fall hvis utviklingen fortsetter i dagens tempo. Dette spรฅr analysefirmaet AlixPartners i en ny rapport.
Det skriver Automotive News .
Ifรธlge media, som stรธtter seg pรฅ rapportens spรฅdommer, vil kinesernes markedsandel dobles bรฅde i Europa og Russland.
LES OGSร : UPS! Regnefeil i Esbjerg gjรธr trafikken 8 millioner kroner dyrere
Hele tiden kan kineserne se frem til รฅ sitte pรฅ tre ganger sรฅ mye av markedet i Sรธr- og Sรธrรธst-Asia. I Midtรธsten og Afrika firedobles markedsandelen, og i Nord-Amerika โ nรฆrmere bestemt Mexico โ vil kinesiske biler รธke med 20 prosent.
I mellomtiden prรธver nok USA รฅ kjรธpe landets egen bilindustri litt tid ved รฅ lage flere og flere regler som gjรธr det vanskelig for kineserne รฅ selge biler i landet.
For eksempel forventes Biden-regjeringen รฅ vedta en lov i nรฆr fremtid som hindrer selvkjรธrende biler i รฅ kjรธre rundt pรฅ veiene i USA. Det vil si om bilene er selvkjรธrende pรฅ grunn av teknologi fra Kina. Les mer om det her.
USA er langt fra den eneste som for รธyeblikket vรฆpner seg i kampen mot de kinesiske merkene. Eller i det minste prรธver.
EU har nettopp innfรธrt en midlertidig toll pรฅ alle kinesiske elbiler frem til oktober, da en mer permanent avtale skal forhandles. Hvor mye straffetoll de kinesiske merkene mรฅ betale avhenger av om de รธnsker รฅ samarbeide med EU eller ikke. Les mer om det her .