Innen 10 år vil bildekk forandre seg selv monster, sier bilgiganten

Utvikling går bare én vei – fremover. Også i dekkbransjen, der finske Nokian tror de vil ha selvskiftende monsterdekk klare innen overskuelig fremtid.

Dekk som kan tilpasse monsteret sitt til veiforholdene er under utvikling. Faktisk er den typen bildekk så avansert at den kan være en realitet innen 10 år.

Teknologien, hvis byggeklosser er avanserte sensorer, kan potensielt øke sikkerheten i trafikken ved å forbedre bilens grep under ulike forhold. Nokian Tyres, en finsk dekkprodusent, jobber for å gjøre dette til en realitet innen 2035.

Grunntanken bak dekket er at gummien automatisk skifter monster avhengig av om asfalten er glatt, våt eller tørr. Tanken er imidlertid ikke ny. Finnene snakket om det allerede i 2018.

Ifølge Teemu Soini fra Nokian Tyres vil et slikt dekk kunne tilpasse seg på en måte som gir bilen bedre grep og et mer stabilt veidekke. Noe som kan ha stor betydning i land med svært dårlig vær. Eller i vinterperioder her oppe i nord.

– Selvjustering av monsteret etter veiforholdene ville forbedre dekkets kjøreegenskaper betydelig. Jeg tror at innen 2035 vil Nokian Tyres ha et dekk på markedet som kan reagere på endringer i veiforholdene, sier han.

Teknologien bak de selvjusterende dekkene er fortsatt under utvikling. Men ifølge Nokian Tyres er det mulig å ha dekkene på markedet innen det neste tiåret.

Dekkfolket tror at de nye dekkene kan bli en viktig del av fremtidens biler, hvor spesielt el- og selvkjørende biler kan nyte godt av den økte sikkerheten og funksjonaliteten.

Utviklingen av disse dekkene kan også ha innvirkning på hvordan sjåfører tenker på vedlikeholdet av kjøretøyene sine. Med dekk som tilpasser seg veiforholdene kan behovet for å bytte mellom sommer- og vinterdekk potensielt reduseres. Det er imidlertid fortsatt uklart hvordan disse nye produktene vil fungere i praksis og hvilke krav de vil stille til bileiere.

Nokian Tyres gjør bl.a. mye i vinterdekk. Av samme grunn feiret finnene vinterdekkets 90-årsdag tidligere i år.

Ambisjon om å lage et dekk som kan reagere på endrede veiforhold er et bilde på hvordan bransjen som helhet beveger seg mot stadig mer "selvkjørende biler".

Hvis teknologien lever opp til forventningene, kan den spille en viktig rolle for fremtidens trafikksikkerhet. Spørsmålet er da om det er nok.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...