15. desember, 2024

Innen 10 år vil bildekk forandre seg selv monster, sier bilgiganten

Utvikling går bare én vei – fremover. Også i dekkbransjen, der finske Nokian tror de vil ha selvskiftende monsterdekk klare innen overskuelig fremtid.

Dekk som kan tilpasse monsteret sitt til veiforholdene er under utvikling. Faktisk er den typen bildekk så avansert at den kan være en realitet innen 10 år.

Teknologien, hvis byggeklosser er avanserte sensorer, kan potensielt øke sikkerheten i trafikken ved å forbedre bilens grep under ulike forhold. Nokian Tyres, en finsk dekkprodusent, jobber for å gjøre dette til en realitet innen 2035.

Grunntanken bak dekket er at gummien automatisk skifter monster avhengig av om asfalten er glatt, våt eller tørr. Tanken er imidlertid ikke ny. Finnene snakket om det allerede i 2018.

Ifølge Teemu Soini fra Nokian Tyres vil et slikt dekk kunne tilpasse seg på en måte som gir bilen bedre grep og et mer stabilt veidekke. Noe som kan ha stor betydning i land med svært dårlig vær. Eller i vinterperioder her oppe i nord.

– Selvjustering av monsteret etter veiforholdene ville forbedre dekkets kjøreegenskaper betydelig. Jeg tror at innen 2035 vil Nokian Tyres ha et dekk på markedet som kan reagere på endringer i veiforholdene, sier han.

Teknologien bak de selvjusterende dekkene er fortsatt under utvikling. Men ifølge Nokian Tyres er det mulig å ha dekkene på markedet innen det neste tiåret.

Dekkfolket tror at de nye dekkene kan bli en viktig del av fremtidens biler, hvor spesielt el- og selvkjørende biler kan nyte godt av den økte sikkerheten og funksjonaliteten.

Utviklingen av disse dekkene kan også ha innvirkning på hvordan sjåfører tenker på vedlikeholdet av kjøretøyene sine. Med dekk som tilpasser seg veiforholdene kan behovet for å bytte mellom sommer- og vinterdekk potensielt reduseres. Det er imidlertid fortsatt uklart hvordan disse nye produktene vil fungere i praksis og hvilke krav de vil stille til bileiere.

Nokian Tyres gjør bl.a. mye i vinterdekk. Av samme grunn feiret finnene vinterdekkets 90-årsdag tidligere i år.

Ambisjon om å lage et dekk som kan reagere på endrede veiforhold er et bilde på hvordan bransjen som helhet beveger seg mot stadig mer "selvkjørende biler".

Hvis teknologien lever opp til forventningene, kan den spille en viktig rolle for fremtidens trafikksikkerhet. Spørsmålet er da om det er nok.

Latest

Don't miss

Fiat stopper produksjonen igjen, igjen, igjen

Fiat har nok en gang forlenget totalstoppet i produksjonen...

Den beleirede bilgiganten blir uavhengig i 2025

German Contiental er så hardt rammet av den dårlige...

Audi tilbakekaller brennbare hybridbiler igjen

Audi må igjen tilbakekalle flere hybridbiler. Det er fortsatt...

EU: Alle hastigheter over 30 km/t er forbudt

Det vil både gi kortere reisetid og færre trafikkulykker...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kevin Magnussen har takket nei til tilbud fra Formel 1-lag

I dag skulle nok Kevin Magnussen ha sagt ja. Men i 2018 sa K-Mag nei, da Christian Horner vil snakke om et sete på...

Tesla vil at bensinbiler skal bli mye dyrere

Tesla ber nå den britiske regjeringen om å gjøre biler med forbrenningsmotorer mye dyrere enn de er i dag. Tesla, den amerikanske elbilprodusenten, legger...

Fiat stopper produksjonen igjen, igjen, igjen

Fiat har nok en gang forlenget totalstoppet i produksjonen av den elektriske 500e. Det samme har skjedd med Maserati. Det er mindre enn en...

Audi lukker elbilfabrik til februar – fyrer 3.000

Det har lenge vært planen. Men nå har Audi satt en dato for når en av Belgias to siste bilfabrikker skal legges helt ned....

Bilgigant i krise – vil si opp ytterligere 10.000 ansatte

Tyske Bosch, som er en av bilindustriens største underleverandører, er nå under et så stort press på økonomien at styret varsler permitteringer av 10.000...

Salget stuper – Porsche permitterer én av tre

Salget av Porsche i Kina er i fritt fall. I de første ni månedene av 2024 har 29 prosent av salget i verdens største...

Mekaniker rommer – ladere elbiler med diesel

Den svenske mekanikeren Fredrik Grufman innrømmer glatt at han lader elbiler med dieselgeneratorer. Han har ikke råd til strømmen. Fredrik Grufman, som jobber som...

Avskjediget regissør får skylden for døden til den berømte V8-motoren

Offisielt gikk han selv. Men i virkeligheten ble Carlos Tavares sparket av Stellantis. Nå får han skylden for at ingen ny bil har den...

Det sparkede Formel 1-koret får en straff i avskjedsgave

Valtteri Bottas, som har fått sparken av Sauber-laget, har fått sin avskjedsgave av motorsportorganisasjonen FIA, en straff på fem plasser i feltet. Valtteri Bottas...

Klimaaktivister demonterer 100 biler med byggeskum

For tredje dag på rad har en eller flere foreløpig ukjente klimaaktivister stappet byggeskum inn i eksosrørene til biler. Senest var det over 100...

Nye felger til Tesla Model 3 koster 150 000 DKK

Det er halvdyrt. Faktisk koster et nytt sett med felger til Tesla Model 3 halve prisen på hele bilen i Danmark. Men så er...

12 av 16 batterifabrikker i Europa er droppet

12 av 16 batterifabrikker i Europa har enten blitt forsinket eller helt nedlagt. Det er dårlige nyheter for ønsket om uavhengighet fra Kina. Batterifabrikker...