Godt nok nekter BMW รฅ sette en dato pรฅ utfasingen av forbrenningsmotoren. Men fรฆrre vil forfรธlge det, sier รธkonomidirektรธr Walter Mertl.
Stadig fรฆrre bilister vil lete etter nye diesel- og bensinbiler. I hvert fall i BMWs tilfelle.
Merkets รธkonomidirektรธr Walter Mertl mener faktisk at interessen for biler med forbrenningsmotor allerede har toppet seg. Det skjedde i 2023.
Og herfra vil det bare gรฅ nedoverbakke for slike biler. Dette ble forklart av Walter Mertl i et intervju med Reuters tidligere i รฅr.
โ Etterspรธrselen etter forbrenningsmotoren toppet seg i fjor. Dagens nivรฅ vil fortsette en stund, fordi det begynner รฅ falle litt, sier รธkonomidirektรธren.
LES OGSร : Direktรธr grรฅt – stengt bilfabrikk tom for deler
Walter Mertl pรฅpeker at det er stadig strengere krav til utslipp fra forbrenningsmotorer som gjรธr at veksten i den delen av bilmarkedet ser vanskelig ut.
Siden BMW-sjefen kom med sin spรฅdom, har det imidlertid skjedd noe annet. Pรฅ hjemmemarkedet i Tyskland fortsetter etterspรธrselen etter elbiler รฅ falle etter at staten fjernet tilskuddet til nye biler.
Og de siste tallene fra mai viser at elbiler har tapt 31 prosent av salget sammenlignet med nivรฅet for bare ett รฅr siden. Pรฅ den annen side har bรฅde plug-in hybridene sรฅ vel som de rene diesel- og bensinbilene faktisk kommet litt frem. Les mer om det her .
Hos BMW opplever du imidlertid for tiden at salget av elbiler vokser med voldsomme prosenter. Men Walter Mertl erkjenner at det ikke vil vรฆre fรธr tidligst i 2026 at elbilen kan nรฆrme seg samme fortjeneste som forbrenningsmotoren.
Bensin- og dieselbilene er kanskje ikke den utrydningstruede arten de ofte blir laget for รฅ vรฆre heller. Uansett stรฅr flere bilmerker nรฆrmest pรฅ rekke og rad for รฅ si at de likevel ikke vil kaste ut forbrenningsmotoren.
Senest har Volkswagen tatt 500 milliarder danske kroner fra elbilutvikling for รฅ kunne bruke det pรฅ forbrenningsmotoren.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!