Godt nok nekter BMW å sette en dato på utfasingen av forbrenningsmotoren. Men færre vil forfølge det, sier økonomidirektør Walter Mertl.
Stadig færre bilister vil lete etter nye diesel- og bensinbiler. I hvert fall i BMWs tilfelle.
Merkets økonomidirektør Walter Mertl mener faktisk at interessen for biler med forbrenningsmotor allerede har toppet seg. Det skjedde i 2023.
Og herfra vil det bare gå nedoverbakke for slike biler. Dette ble forklart av Walter Mertl i et intervju med Reuters tidligere i år.
– Etterspørselen etter forbrenningsmotoren toppet seg i fjor. Dagens nivå vil fortsette en stund, fordi det begynner å falle litt, sier økonomidirektøren.
LES OGSÅ: Direktør gråt – stengt bilfabrikk tom for deler
Walter Mertl påpeker at det er stadig strengere krav til utslipp fra forbrenningsmotorer som gjør at veksten i den delen av bilmarkedet ser vanskelig ut.
Siden BMW-sjefen kom med sin spådom, har det imidlertid skjedd noe annet. På hjemmemarkedet i Tyskland fortsetter etterspørselen etter elbiler å falle etter at staten fjernet tilskuddet til nye biler.
Og de siste tallene fra mai viser at elbiler har tapt 31 prosent av salget sammenlignet med nivået for bare ett år siden. På den annen side har både plug-in hybridene så vel som de rene diesel- og bensinbilene faktisk kommet litt frem. Les mer om det her .
Hos BMW opplever du imidlertid for tiden at salget av elbiler vokser med voldsomme prosenter. Men Walter Mertl erkjenner at det ikke vil være før tidligst i 2026 at elbilen kan nærme seg samme fortjeneste som forbrenningsmotoren.
Bensin- og dieselbilene er kanskje ikke den utrydningstruede arten de ofte blir laget for å være heller. Uansett står flere bilmerker nærmest på rekke og rad for å si at de likevel ikke vil kaste ut forbrenningsmotoren.
Senest har Volkswagen tatt 500 milliarder danske kroner fra elbilutvikling for å kunne bruke det på forbrenningsmotoren.