Mens EU innfører toll på kinesiske elbiler, tilbyr diktaturet sine egne borgere skattefordeler ved kjøp av elbiler.
EU har bestemt seg for å legge inntil 38,1 prosent straffetoll på kinesiske biler frem til oktober i år. Alt fordi EU mener at den kinesiske staten ulovlig støtter landets elbilindustri.
Hjemme i Kina har imidlertid bilistene helt klart nytte av å kjøpe elbil. Kontantytelser. I 2023 gjeninnførte kommunistregimet en rekke fordeler for folk som kjøper elbiler.
Dette skriver Motor.no .
Enhver bilist i Kina som er villig til å skrote en fossilbil som er registrert for første gang før 30. april 2018, kan få 20 000 yuan i subsidier for en ny elbil. Det tilsvarer 19.000 danske kroner.
LES OGSÅ: Elbil eksploderte i underjordisk garasje – brant i 8 timer
Men hvis bilens motor er mindre enn 2.000 kubikkmeter i slagvolum, synker tilskuddet til 15.000 yuan. Kravet om at den nye bilen skal gå på strøm gjelder imidlertid fortsatt.
Kinesiske myndigheter sluttet helt å gi tilskudd til privatbilister i elbiler i 2022. Men noe av tilskuddet kom tilbake som skattefordeler i fjor. Nå kan den kinesiske bilisten trekke 30.000 yuan i skatt i inntektsåret den nye elbilen kjøpes.
Det er langt fra det hjemme. I stedet nøyer regjeringen seg med å frita de aller fleste elbiler for registreringsavgift. Nærmere bestemt er biler priset under 436 000 fritatt for avgift. Slik vil det også være i 2025.
Men i den delen av Dansk Industri som handler om bilindustrien, er direktør Thomas Møller Sørensen redd for at danskene uansett mister interessen for elbiler. Les mer om det her .
I Sverige har de også valgt å fjerne støtten til elbiler. Argumentet er at elbilen gradvis nærmer seg prisen på diesel- og bensinbiler. Landets regjering vil imidlertid gi inntil 10.000 kroner for å få bilistene til å skrote enkelte fossilbiler. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!