Kina kan fortsatt ikke tvinge europeere til å bytte til elbiler. Og nå viser de siste eksporttallene for elbiler at salget i vår region stuper.
Kinesisk elbileksport så en merkbar nedgang i februar. Tall viser en nedgang på 18 prosent i eksporten av kinesiske elbiler. Nedgangen er sett i forhold til samme måned året før. Europa er spesielt rammet, og fallende Tesla-salg kan spille en rolle.
Flere faktorer kan ligge bak nedgangen. Tollsatser på kinesiske varer i Europa nevnes som en mulig årsak. Tapet av statlige insentiver kan også ha en effekt.
Samtidig øker etterspørselen etter plug-in hybridbiler (PHEV). Det kan flytte fokus fra rene elbiler.
Det skriver Bloomberg .
Til slutt påpekes Tesla. Noen kunder venter kanskje på en oppdatert Model Y. Andre ønsker kanskje ikke å bli assosiert med administrerende direktør Elon Musk.
Nedgangen er spesielt tydelig i Europa. Eksporten til europeiske land falt med hele 30 prosent i februar. Dette er en betydelig forverring fra januar, da nedgangen kun var på 14 prosent.
Europa rammet hardt av høsten
Spania så en nedgang på 49 prosent i importen av kinesiske elbiler. Det tilsvarer 2.664 biler i februar.
Belgia er en stor kjøper av kinesiske elbiler. Landet mottok 10.105 biler i februar, men tallet dekker et fall i etterspørselen. Den nøyaktige prosentvise nedgangen for Belgia fremgår ikke av tilgjengelige data.
Det er verdt å merke seg at noen av de eksporterte bilene bærer vestlige merkenavn. De er bare produsert i Kina.
Sør-Korea opplevde også en kraftig nedgang. Eksporten dit stupte med 51 prosent til 3.151 enheter. Det viser en betydelig nedgang i interessen.
Eksporten til De forente arabiske emirater gikk også ned. Her var nedgangen på 20 prosent, tilsvarende 3.231 biler.
Asia holder stand – ennå
Imidlertid viste ikke alle markeder den samme negative trenden. Storbritannia opplevde kun en liten nedgang på 2,9 prosent. Det tilsvarer 8.362 importerte kinesiske elbiler.
Filippinene var nesten stabile med en nedgang på bare 0,9 prosent. De mottok 8.225 biler fra Kina i februar.
Noen land opplevde til og med store fremskritt. Indonesia økte importen med 79 prosent, og Tyrkia med hele 131 prosent.
Mexico skilte seg ut med en økning på 623 prosent. Dette tilsvarer imidlertid bare 7.847 biler, som fortsatt er færre enn Belgia, Storbritannia og Filippinene.
Asia er fortsatt den største destinasjonen for Kinas elbileksport. Halvparten av alle eksporterte elbiler sendes til asiatiske land.
Her var nedgangen mer beskjeden med kun 2,7 prosent. Dette viser en mer stabil etterspørsel i regionen.
Thailand, et viktig asiatisk marked, hadde imidlertid en nedgang på 17 prosent. Dette tilsvarer 6.252 biler og er nær det globale gjennomsnittet.
Ser man på tallene fordelt på region, falt eksporten overalt. Det eneste unntaket var Afrika.
Afrika står imidlertid bare for en svært liten del av den totale eksporten. Bare én av 73 eksporterte kinesiske elbiler havner i Afrika.
Tallene dekker februar måned 2025. De sammenlignes med februar 2024. Analysen av Kinas tolldata er utført av forskningsinstituttet Bloomberg.
Totalt ble det eksportert 92.625 elbiler fra Kina i februar. Den generelle nedgangen kan gi vestlige bilprodusenter et pusterom i konkurrentene.
Utviklingen av elbilmarkedet er konstant. Du kan lese mye mer om nye elbiler , tester og nyheter fra bilverdenen her på Boosted.dk. Vi holder deg oppdatert på alt fra Tesla til de siste kinesiske merkene og markedstrendene.