Svenske Koenigsegg har satt planene om en elbil på vent. Merkets kunder vil rett og slett ha noe annet. Nemlig motorlyd, sier Christian von Koenigsegg.
Planen er der. Det er heller ikke mer enn to år siden at Christian von Koenigsegg sa at bilmerket han navngir skal bygge en elbil.
Til og med en med rundt 2000 hestekrefter. Men nå legger merkevaren med hovedkontor i Ängelholm planene på vent igjen. Kundene vil rett og slett ikke ha elbil.
I dag har vi ikke en ren elbil i pipelinen fordi kundene sier nei nei nei! Vi vil ha motorstøy! Bruk fornybart drivstoff og hybrid hvis du må. Ikke gi oss en tung, lydløs elbil, sier von Koenigsegg, ifølge Carup .
At det ikke blir en elektrisk Koenigsegg betyr imidlertid ikke at verken gründeren eller kundene hans rynker på nesen til ideen. I hvert fall ikke på daglig basis.
LES OGSÅ: Fiat Panda beslaglagt – 103 år gammel kvinne kort for sterk
– Selv kjører jeg i en elbil til daglig, en Tesla Model S Plaid. Og det fungerer strålende. Kundene våre elsker Taycan og Tesla. Men i helgene vil de ha noe lett og morsomt.
I likhet med flere bilmerker ser derfor svenskene i retning av syntetisk bensin. Det mener Christian von Koenigsegg, uten at det nødvendigvis er en stor belastning for miljøet.
– Vi ser på ulike løsninger for å skape virkelig CO2-negativt drivstoff i lavt volum.
– Hvis du kan lage et CO2-negativt drivstoff og resirkulere strømmen når du bremser, er det ikke lenger et miljøproblem å kjøre hyperbil. Det reduserer CO2-utslippet når du synger, sier sjefen i Ängelholm.
Koenigsegg er ikke de eneste som ser i retning av syntetisk bensin. Også kalt E-fuel. Volkswagen-konsernet gjør akkurat det samme. Allerede i mars i fjor kunne merket fra Zuffenhausen fylle de første literne med syntetisk bensin fra en fabrikk i Chile. Les mer om det her.
Siden den gang har Lamborghini kastet seg på ideen. Det samme er Toyota, og BMW er heller ikke avvisende. Heller ikke til ideen om å brenne hydrogen i "vanlige" motorer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!