Koster 4 milliarder kroner. – Veiene blir offisielt verre

Hjemme er det et etterslep på 4 milliarder kroner hos kommunene. Men i England erkjennes det nå at veiene har blitt dårligere.

Her hjemme vil det koste kommunene 4 milliarder kroner å fikse veiene, fordi vedlikeholdet har vært lavt prioritert i flere år.

Og det er ikke bare en katastrofe for trafikksikkerheten. Det betyr også at biler får skader. Faktisk er antallet meldinger til Vegdirektoratet om denne typen rekordhøyt for tiden.

I England går de imidlertid et skritt videre. Ifølge AutoExpress erkjenner myndighetene rett og slett at veiene er blitt dårligere.

Det er National Highways Authority som sammen med landets kommuner har ansvaret for veiene i England, og her viser siste data at antallet veier som nå krever vedlikehold har økt betydelig.

Konkret har antallet veier som er i så dårlig forfatning at de må lappes, økt fra 24 prosent i 2020 til 27 prosent i 2024.

Samtidig har veiene som myndighetene klassifiserer som i god stand falt fra 72 prosent i 2020 til nå fire år senere å være nede i 68 prosent.

– Vi trenger sårt å stoppe forfallet på våre lokale veier.

– Så vi håper at regjeringens nye tilnærming til motorveifinansiering vil gjøre det mulig for byrådene å planlegge langsiktig vedlikehold av veiene, sier Simon Williams, leder for policy i veihjelpsselskapet RAC, i en pressemelding .

Ting er ikke mye bedre hjemme. Snarere tvert imot. Tall fra Kommunenes Landsforbund viser at kommunenes byggebudsjetter – det vil si hva bl.a. må bygge og vedlikeholde veier for – er rekordlav. Faktisk kun 3118 kr pr Dansker for sånt.

Kommunene kan imidlertid ende opp med å være erstatningsansvarlige dersom det ikke gjøres noe med de nedlagte veiene. Svært mange av de 71 000 kilometerne med veier i Danmark er kommunenes ansvar. Og hvis noen blir skadet eller bilen deres blir ødelagt på grunn av dårlige veier, er det bare kommunene som må betale.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...