Hjemme er det et etterslep på 4 milliarder kroner hos kommunene. Men i England erkjennes det nå at veiene har blitt dårligere.
Her hjemme vil det koste kommunene 4 milliarder kroner å fikse veiene, fordi vedlikeholdet har vært lavt prioritert i flere år.
Og det er ikke bare en katastrofe for trafikksikkerheten. Det betyr også at biler får skader. Faktisk er antallet meldinger til Vegdirektoratet om denne typen rekordhøyt for tiden.
I England går de imidlertid et skritt videre. Ifølge AutoExpress erkjenner myndighetene rett og slett at veiene er blitt dårligere.
Det er National Highways Authority som sammen med landets kommuner har ansvaret for veiene i England, og her viser siste data at antallet veier som nå krever vedlikehold har økt betydelig.
Konkret har antallet veier som er i så dårlig forfatning at de må lappes, økt fra 24 prosent i 2020 til 27 prosent i 2024.
Samtidig har veiene som myndighetene klassifiserer som i god stand falt fra 72 prosent i 2020 til nå fire år senere å være nede i 68 prosent.
– Vi trenger sårt å stoppe forfallet på våre lokale veier.
– Så vi håper at regjeringens nye tilnærming til motorveifinansiering vil gjøre det mulig for byrådene å planlegge langsiktig vedlikehold av veiene, sier Simon Williams, leder for policy i veihjelpsselskapet RAC, i en pressemelding .
Ting er ikke mye bedre hjemme. Snarere tvert imot. Tall fra Kommunenes Landsforbund viser at kommunenes byggebudsjetter – det vil si hva bl.a. må bygge og vedlikeholde veier for – er rekordlav. Faktisk kun 3118 kr pr Dansker for sånt.
Kommunene kan imidlertid ende opp med å være erstatningsansvarlige dersom det ikke gjøres noe med de nedlagte veiene. Svært mange av de 71 000 kilometerne med veier i Danmark er kommunenes ansvar. Og hvis noen blir skadet eller bilen deres blir ødelagt på grunn av dårlige veier, er det bare kommunene som må betale.