Lotus sin produksjon er kuttet med hele 78 prosent. Dette selv om det kinesiskeide bilmerket har solgt betydelig flere biler enn i hele 2023.
Det Geely-eide Lotus-merket er i krise. Og som en direkte konsekvens av det er produksjonen kuttet med 78 prosent.
Lotus forventer nå å bygge kun 12.000 biler i år. I begynnelsen av januar så det ut til at merket skulle bygge 55.000 biler før desember.
Lotus-ledelsen skylder allerede på alle andre enn seg selv. I stedet mener sjefene at nedgangen skyldes straffetollene som flere land og fagforeninger har lagt på kinesiskproduserte biler.
I USA og Canada har de for eksempel lagt 100 prosent toll på alle biler som bygges i Kina. Inkludert de i Lotus-modellutvalget.
LES OGSÅ: Tesla kan kastes ut: «Reglene gjelder for alle»
Hjemme – eller rettere sagt i hele EU – er satsene noe lavere. Etter justeringer har bilmerkene som rammes hardest av tariffene blitt bedt om å betale litt over 36 prosent i tilleggsavgift.
Allerede har EU operert med en toll på 10 prosent på alle biler produsert i Kina. Motsatt har de nye prisene fått flere bilmerker til å fokusere direkte på Europa.
Ett merke har til og med valgt å trekke all produksjon ut av Kina for å flytte den direkte til Europa. Les mer om det her.
Hos Lotus er det spesielt den nordamerikanske straffen som gjør vondt. Merket forventer nå å selge bare 30.000 biler neste år. De hadde håpet på 76.000.
Her hjemme har kun 10 nye Lotus-modeller fått nummerskilt mellom 1. januar og 31. juli i år. Det er ikke engang nok for 0,1 prosent av markedet.
Til sammenligning kan Volkswagen, som etter å ha blitt slått av Tesla i hele 2023, igjen sitte i toppen av det danske markedet. Tyskerne har 10,3 prosent av markedet for nye biler i Danmark.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!