Lotus sin produksjon er kuttet med hele 78 prosent. Dette selv om det kinesiskeide bilmerket har solgt betydelig flere biler enn i hele 2023.
Det Geely-eide Lotus-merket er i krise. Og som en direkte konsekvens av det er produksjonen kuttet med 78 prosent.
Lotus forventer nรฅ รฅ bygge kun 12.000 biler i รฅr. I begynnelsen av januar sรฅ det ut til at merket skulle bygge 55.000 biler fรธr desember.
Lotus-ledelsen skylder allerede pรฅ alle andre enn seg selv. I stedet mener sjefene at nedgangen skyldes straffetollene som flere land og fagforeninger har lagt pรฅ kinesiskproduserte biler.
I USA og Canada har de for eksempel lagt 100 prosent toll pรฅ alle biler som bygges i Kina. Inkludert de i Lotus-modellutvalget.
LES OGSร : Tesla kan kastes ut: ยซReglene gjelder for alleยป
Hjemme โ eller rettere sagt i hele EU โ er satsene noe lavere. Etter justeringer har bilmerkene som rammes hardest av tariffene blitt bedt om รฅ betale litt over 36 prosent i tilleggsavgift.
Allerede har EU operert med en toll pรฅ 10 prosent pรฅ alle biler produsert i Kina. Motsatt har de nye prisene fรฅtt flere bilmerker til รฅ fokusere direkte pรฅ Europa.
Ett merke har til og med valgt รฅ trekke all produksjon ut av Kina for รฅ flytte den direkte til Europa. Les mer om det her.
Hos Lotus er det spesielt den nordamerikanske straffen som gjรธr vondt. Merket forventer nรฅ รฅ selge bare 30.000 biler neste รฅr. De hadde hรฅpet pรฅ 76.000.
Her hjemme har kun 10 nye Lotus-modeller fรฅtt nummerskilt mellom 1. januar og 31. juli i รฅr. Det er ikke engang nok for 0,1 prosent av markedet.
Til sammenligning kan Volkswagen, som etter รฅ ha blitt slรฅtt av Tesla i hele 2023, igjen sitte i toppen av det danske markedet. Tyskerne har 10,3 prosent av markedet for nye biler i Danmark.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!