25. april, 2025

Lovforslaget forbyr kommuner å redusere hastigheten

Med nytt lovforslag foreslår regjeringen at det blir mye vanskeligere for kommunene å redusere hastigheten på veiene.

Et nytt lovforslag, som nå er til behandling, endrer kommunenes muligheter til å regulere trafikken på veiene sine. Lovforslaget fjerner politiet som myndighet på vegområdet og gir i stedet kommunene mer ansvar.

Kommuner kan for eksempel ikke endre fartsgrensen på veier med mer enn 4000 biler per dag. De har heller ikke lov til å endre retning på veier med mer enn 1000 biler i vogna.

Formålet med lovforslaget er å redusere byråkratiet og gi kommunene større spillerom. Det er anslått at endringen kan spare 22 årsverk hos politiet og 11 årsverk i kommunene.

Dette er skrevet av DR .

Lovforslaget gir kommunene mulighet til å gjøre endringer i veinettet uten å måtte spørre politiet om loven.

Det er imidlertid en begrensning på hvilke veier kommunene fritt kan endre. På veier med mye trafikk skal endringer godkjennes av Samferdselsdepartementet.

Lovforslaget setter begrensninger for kommunenes handlingsmuligheter på veier med en viss trafikk.

Flere politikere i storbyene er kritiske til lovforslaget. De mener dette begrenser kommunenes mulighet til å gjennomføre sine trafikkplaner.

I Aarhus er det også bekymring for at lovforslaget vil hindre initiativ i den nye mobilitetsplanen.

Tim Vermund kaller lovforslaget «et av de største overgrepene på det kommunale selvstyret som jeg kan huske».

Han mener det er et problem at kommunene må få godkjenning fra Samferdselsdepartementet for prosjekter som overskrider de fastsatte grensene.

Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) avviser kritikken fullstendig. Han mener lovforslaget gjør livet enklere for bilistene i byene og sikrer fremkommelighet på viktige veier.

– Forslaget fjerner en rekke byråkrater i offentlig sektor, samtidig som målet er det samme: å sørge for at viktige ferdselsårer holdes åpne og sikre fremkommelighet», sier han i et skriftlig svar.

Ifølge statsråden har det alltid vært en statlig oppgave å sette fartsgrensene. Han understreker at kommunene fortsatt har frihet til å endre en stor del av veinettet.

Lovforslaget omfatter heller ikke byggeprosjekter der kommunene for eksempel fjerner en vei eller blotter en bekk.

Odense er en av kommunene som svært gjerne vil ta grep mot bilistene. I den fynske hovedstaden vil for eksempel et politisk flertall forby bilister å kjøre fortere enn 30 km/t i det meste av byen. Nullutslippssoner vil imidlertid ikke bli innført. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider...

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

På 1 år fikk Audi-eier 563 fartsbøter på samme sted

En Audi A6-eier i New York har samlet inn...

Influencer «mishandler» dyr i bil for 22 millioner kroner

Det har skapt ramaskrik på sosiale medier at influenceren...

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....