Det var Mazdas plan. Men finanskrisen på slutten av 00-tallet la lokk på ideen om en ny RX-7, sier en pensjonert Mazda-direktør.
Nobuhiro Yamamoto ledet utviklingen av den siste Mazda RX-7 foreløpig. Men han var også ansvarlig for den nyeste Mazda MX-5. Den lille japaneren er bygget på sin helt egen plattform.
Og det er ikke fullt så tilfeldig som det kan høres ut utenfra. Foreløpig avslører Nobuhiro Yamamoto, som nylig har gått av med pensjon, at en Mazda RX-7 også skulle vært bygget ved hjelp av teknikken.
Det skriver Motor1 .
I et intervju med media forklarer Nobuhiro Yamamoto at utviklingen av dagens MX-5 ND ble startet allerede da NC-modellen bare var to år gammel i 2007.
LES OGSÅ: Nye tall: Danske biler er allerede grønnere enn forventet
Det var i hvert fall her Nobuhiro Yamamoto kom inn i bildet. Han ble bedt om å synge langs to spor.
– På den tiden så vi ikke på å utvikle én bil men to – en ny MX-5 og en RX-7, sier Nobuhiro Yamamoto via en tolk til media.
Men da Lehman Brothers kollapset i 2008 og fikk hele verdens økonomiske korthus til å velte, måtte Mazda stramme sikkerhetsbeltet. På denne måten måtte en ny RX-7, som verden ikke har sett siden 2002, dø.
Interessant nok fortsatte ikke Mazda med utviklingen av RX-8, som faktisk var i produksjon før i 2012. Men dette har Yamamoto forklart ved en tidligere anledning.
– Drømmen vår er en RX-7. Ikke en RX-8. Kunder vil ha en RX-7, sa den nå pensjonerte Mazda-sjefen til Australias Cars Guide i 2014.
Og selv om Mazda siden har vist flere ville konseptbiler og gjenopplivet wankelmotoren som rekkeviddeforlenger for elbiler, får vi kanskje aldri svaret på hva en ny RX-7 kunne blitt. Dessverre.