Det har gått ubemerket hen. Men Mazda har drept 2-litersmotoren i MX-5. Det er nå kun lagerbiler igjen.
Alt har en ende. Også hos Mazda. Ubemerkelig nok har japanerne drept 2-litersmotoren i MX-5.
Det er merkets italienske importør som ifølge Motor1 bekrefter at den største motoren i den lille roadsteren nå er en saga blott i Europa.
Det er imidlertid fortsatt mulig å bestille bil fra fabrikken, men da må det være en høyrestyrt, som leveres til England, som i 2020 meldte seg ut av EU.
Den mindre 1,5-liters motoren med 132 hestekrefter er også den eneste gjenværende varianten i Danmark. Og det er dyrt. Importøren får hele 313.000 kroner for versjonen med minst utstyr. Prisen kan imidlertid vokse til 432.000 kroner.
LES OGSÅ: 217 bilister kortslutter i politiets dobbeltfelle på samme vei
På den annen side er den mindre motoren litt lettere og er kjent for å ville gå mye turtall. Om den større motoren kommer tilbake er vanskelig å svare på.
Men i tilfellet med MX-5 er det nok lite sannsynlig. I hvert fall i dagens ND-generasjon. Stadig strengere utslippskrav for nye biler gjør det tilsynelatende vanskelig å forsvare de to literne.
Noe annet er at neste MX-5 kan gå og bli en ren elbil. Om det ikke er med motorplanene som Mazda har sammen med Suzuki og Toyota. Les mer om det her .
Motsatt er ikke Mazda de eneste som er tvunget til å gi opp motorer. På grunn av helt nye EU-krav om såkalt cybersikkerhet, må Porsche si farvel til en hel rekke modeller. Blant annet den bensindrevne Macan.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!