Den nye Volvo FH16 er ikke bare Europas kraftigste lastebil. Den oppfyller ogsรฅ alle gjeldende utslippsstandarder. De sรฅkalte Euro6-kravene.
Du finner ikke en villere lastebil pรฅ europeiske veier enn Volvo FH16. Den nye tappingen drives av en 17-liters, 6-sylindret dieselmotor som yter 780 hestekrefter.
Likevel bruker den fem prosent mindre drivstoff og har syv prosent mer dreiemoment enn forgjengeren.
Dette skriver Volvo Trucks AB i en pressemelding .
โ Ingeniรธrene vรฅre har levert en motor som kombinerer det hรธyeste dreiemomentet og kraftnivรฅene til enhver europeisk lastebil med overlegen drivstoffรธkonomi.
LES OGSร : Disse elbilene har forsvunnet helt โ hvor ble de av?
โ Fakta taler for seg selv โ mer dreiemoment og kraft med betydelige drivstoff- og CO2-besparelser er et fantastisk resultat.
โ Dette betyr at vรฅre kunder kan utfรธre oppgavene sine mer effektivt og med hรธyere produktivitet, sier Jan Hjelmgren, leder for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks.
Hvis mindre klarer det, kan kraften i den nye 6-sylindrede dieselmotoren skrus ned. Faktisk kommer den i tre stadier. 600, 700 og 780 hestekrefter. Toppmodellen ruller av gรฅrde med et massivt dreiemoment pรฅ 3.800 Nm.
Og du trenger ikke engang รฅ helle diesel pรฅ den store lastebilen. I alle versjoner kan D17-motoren kjรธres pรฅ den kunstig skapte HVO-dieselen. Et drivstoff som kan lages av for eksempel gammel matolje.