Reglene ble innført for å presse mer penger ut av forhandlere som ville selge elbiler. Men nå kan Ford – som taper millioner på spesielt elbiler – droppe hele planen.
Siden 2022 har Ford tvunget en rekke av merkets forhandlere gjennom en rasende dyr såkalt sertifiseringsprosess.
Engasjementet, som bl.a. krever investering i ladestasjoner og en rekke utvidelser av forhandlernes butikker, kan godt være på vei rett til søppelbøtta.
Mange forhandlere har sagt nei takk til Fords krav, og nå har så mange tilsynelatende sagt nei at Ford er klar til å droppe alle krav og restriksjoner.
Det skriver Auto News .
LES OGSÅ: På under 2 år har Polestar tapt 177 milliarder danske kroner
Ford prøver imidlertid å forklare media at de ikke ønsker å «utelukke noen av de mange forhandlerne som ønsker å selge elbiler».
Dette forteller Lisa Drake, nestleder for Fords elbilavdeling. Nå sier hun på Fords vegne at bilmerket skal passe på å lære opp «alle forhandlere i å selge elbiler».
På den annen side er det det faktum at elbiler faktisk ikke er en god forretning for spesielt Ford. Bilmerket taper 1 million DKK på hver elbil det selger. Les mer om det her.
Samtidig har Ford i Europa trukket tilbake målet om kun å selge elbiler på vårt kontinent. Ellers burde det ha skjedd senest i 2030.
Ford er imidlertid ikke det eneste bilmerket som for tiden finner revers og tråkker på gasspedalen når det kommer til elbiler. Mercedes sier nå også at den ikke vet når elbilen vil utkonkurrere forbrenningsmotoren.
Andre bilmerker stiller nå opp, hvor hybridbilen er den mest interessante. Hos Volkswagen er du rett og slett overrasket over at det nå er dette bilistene vil kjøre i. Les mer om det her.