Reglene ble innfรธrt for รฅ presse mer penger ut av forhandlere som ville selge elbiler. Men nรฅ kan Ford โ som taper millioner pรฅ spesielt elbiler โ droppe hele planen.
Siden 2022 har Ford tvunget en rekke av merkets forhandlere gjennom en rasende dyr sรฅkalt sertifiseringsprosess.
Engasjementet, som bl.a. krever investering i ladestasjoner og en rekke utvidelser av forhandlernes butikker, kan godt vรฆre pรฅ vei rett til sรธppelbรธtta.
Mange forhandlere har sagt nei takk til Fords krav, og nรฅ har sรฅ mange tilsynelatende sagt nei at Ford er klar til รฅ droppe alle krav og restriksjoner.
Det skriver Auto News .
LES OGSร : Pรฅ under 2 รฅr har Polestar tapt 177 milliarder danske kroner
Ford prรธver imidlertid รฅ forklare media at de ikke รธnsker รฅ ยซutelukke noen av de mange forhandlerne som รธnsker รฅ selge elbilerยป.
Dette forteller Lisa Drake, nestleder for Fords elbilavdeling. Nรฅ sier hun pรฅ Fords vegne at bilmerket skal passe pรฅ รฅ lรฆre opp ยซalle forhandlere i รฅ selge elbilerยป.
Pรฅ den annen side er det det faktum at elbiler faktisk ikke er en god forretning for spesielt Ford. Bilmerket taper 1 million DKK pรฅ hver elbil det selger. Les mer om det her.
Samtidig har Ford i Europa trukket tilbake mรฅlet om kun รฅ selge elbiler pรฅ vรฅrt kontinent. Ellers burde det ha skjedd senest i 2030.
Ford er imidlertid ikke det eneste bilmerket som for tiden finner revers og trรฅkker pรฅ gasspedalen nรฅr det kommer til elbiler. Mercedes sier nรฅ ogsรฅ at den ikke vet nรฅr elbilen vil utkonkurrere forbrenningsmotoren.
Andre bilmerker stiller nรฅ opp, hvor hybridbilen er den mest interessante. Hos Volkswagen er du rett og slett overrasket over at det nรฅ er dette bilistene vil kjรธre i. Les mer om det her.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!