Mercedes må delvis flytte fra Tyskland. Det mener i hvert fall ledelsen. Planen er å flytte produksjonen til Øst-Europa.
Mercedes går en utfordrende fremtid i møte. Selskapet forventer en nedgang i inntjeningen. Faktisk så mye at det kan bli nødvendig å flytte fra Tyskland.
Blant annet svak etterspørsel og intens konkurranse senker forventningene til både selskapets regnskap og generelle resultater.
Derfor har Mercedes annonsert en omfattende spareplan. Det innebærer både reduksjon i kostnader og endring i produksjonen.
Målet er å styrke inntjeningen og sikre selskapets fremtidige posisjon i markedet.
Dette melder Deutsche Welle .
Spesielt planlegger Mercedes å redusere produksjonskostnadene. Dette skal gjøres med 10 prosent frem mot 2027 som del av en ny strategi.
Samtidig ønsker tyskerne å flytte en større del av produksjonen til Øst-Europa. Det skal også bidra til å redusere kostnadene.
Ledelsen i Stuttgart forventer at de nye initiativene vil ha en positiv innvirkning på virksomheten. Etiketten spesifiserte imidlertid ikke med hvor mye eller med hvilken prosentandel.
Mercedes har også advart både aksjonærer og investorer om at marginen på bilsalg kan gå ned, spesielt i 2025. Faktisk forventer tyskerne den laveste marginen pr. bil siden koronaåret 2020.
Videre forventer merket at fortjenesten vil synke betydelig. Nedgangen kan bli så mye som 31 prosent. Derfor har ikke ledelsen råd til å bare la virksomheten gå som i dag.
Mercedes har derimot vært langt fra den eneste som har varslet at beltet må strammes seriøst de neste årene.
Hele bilindustrien er i endring. Dette skyldes både endringer i etterspørselen og teknologiske fremskritt.
Derfor snakker både bilmerkene selv og spesielt deres underleverandører om fabrikknedleggelser og massive permitteringer.
Senest kunngjorde tyske Continental at de ikke nådde målet da det ble kunngjort at mer enn 7000 stillinger ville bli kuttet. Les mer om det her .