En liten bensinmotor skal ha hjulpet en ny elektrisk Mercedes til å komme lenger på batteriet. Men nå skroter tyskerne ideen.
Det er uansett ingen god idé å utstyre Mercedes elektriske toppmodell EQS med en liten bensinmotor.
Tanken er uansett ikke god nok til at Mercedes kan jobbe videre med den. Selv om bilder fra spionfotografer avslører at Mercedes faktisk har testet bilen på offentlig vei.
En 'høyt rangert Mercedes-ingeniør' bekrefter overfor Autocar at ideen er satt til ro. Likevel klarte Mercedes å utvikle minst én prototype.
– Til slutt har vi imidlertid kommet til at rekkeviddeforlengeren dermed er en overgangsteknologi med en relativt kortsiktig fordel, sier den anonyme ingeniøren til media.
LES OGSÅ: De forblindede 5000 sjåførene i fjor – her må farten igjen ned til 80 km/t på motorveien
Det er få detaljer om prototypen som Mercedes testet. Men den sies å ha en rekkevidde på 'mer enn de 763 kilometerne EQS 450+ er påberopt for'.
Av samme grunn er det også lite informasjon om den lille bensinmotoren som Mercedes har brukt som rekkeviddeforlenger.
Men det sies å være en 1-liters, tosylindret affære, som Mercedes-folket utviklet ved å kutte merkets 2-liters firesylindrede bensinmotor, som bl.a. er i A45 AMG og nå også i C63 AMG, over to.
Med den lille bensinmotoren kunne Mercedes nøye seg med å utvikle en batteripakke som er halvparten så stor som batteriet i EQS-modellen i dag.
Mercedes er ikke de eneste som har vurdert ideen om å utvide rekkevidden til en elbil med bensinmotor.
Hos Mazda har de for eksempel tatt ideen på alvor. Og det til og med med wankelmotor, som ellers ikke har vært på markedet siden RX-8 gikk ut av produksjon i 2012. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!