Bensin- og dieselbiler er ikke sรฅ dรธde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktรธren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde vรฆre i enda flere biler.
Mercedes-AMG-sjef Michael Schiebe avslรธrer nรฅ at det er mer enn รฉn motor og flere nye bilmodeller med forbrenningsmotorer pรฅ vei.
Det tyske bilmerket vil fortsette รฅ bygge flere biler med forbrenningsmotorer. Kundene til alternativet finnes rett og slett ikke.
Kunngjรธringen kommer til tross for bilindustriens generelle bevegelse mot elektrifisering, noe som betyr at den tyske giganten vil bygge flere biler med bensinmotorer i nรฆr fremtid.
Den globale bilindustrien jobber intenst med utviklingen av nye elbiler. Men bildet har snudd.
For bare noen fรฅ รฅr siden trodde nesten alle bilmerker at forbrenningsmotoren ville vรฆre helt borte i lรธpet av bare noen fรฅ รฅr.
I dag stรฅr imidlertid de samme bilmerkene i kรธ for รฅ vaske hendene og love kundene sine at verken bensin- eller dieselbilen Bobla er pรฅ vei ut.
Men det betyr ikke nรธdvendigvis at bilmerkene er pรฅ rett spor. Mercedes har for eksempel gjort en forferdelig feil med den nye C63 AMG.
Uansett gรฅr kundene tapt nรฅ som bilen har gรฅtt fra รฅ ha รฅtte sylindre til bare รฅ kunne ยซskryteยป pรฅ seg halvparten.
Samtidig har Mercedes bekreftet produksjonen av to nye, hรธytytende elbiler under AMG-merket. Tunerdivisjonens fรธrste tilbud av egenutviklede biler.
AMGs V8-motor: Utvikling og fremtidsplaner
Michael Schiebe, administrerende direktรธr i AMG, forklarer avgjรธrelsen. Han ser fortsatt en fremtid for forbrenningsmotorer. Dette skyldes delvis det nรฅvรฆrende handlingsrommet i flere markeder.
Det er ikke i alle deler av verden at politikere har vurdert รฅ forby forbrenningsmotoren.
Nylig har den amerikanske regjeringen annonsert at det vil vรฆre ulovlig รฅ forby teknologien. Les mer om det her.
EUs planlagte forbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotorer trer ikke i kraft fรธr i 2035. Og her, 10 รฅr fรธr det forbudet fortsatt ikke er mer fast enn at bรฅde lettelser og en eventuell opphevelse fortsatt diskuteres.
Schiebe mener ogsรฅ at ยซdet er noen รฅr igjen av V8-motorenยป.
Han spesifiserte ikke hvor lenge den nรฅvรฆrende fireliters V8-motoren vil forbli i produksjon, men alt tyder pรฅ at AMG aktivt jobber med en helt ny generasjon V8-motorer.
I et intervju med Car and Driver utdypet Schiebe planene, og forklarte at neste generasjons V8-motor vil finne veien inn i flere fremtidige AMG-modeller.
Mercedes' forbrenningsmotorer: teknologi og modellstrategi
Utviklingen av den nye V8-motoren fra Mercedes-AMG har vรฆrt kjent internt i selskapet i flere mรฅneder. Det er et omfattende prosjekt for ingeniรธrene i Affalterbach.
Selskapet undersรธker muligheten for รฅ kombinere motoren med et 48-volts mildhybridsystem.
Den kan integrere en starter i selve girkassen. Systemet vil kunne gi ekstra kraft under akselerasjon og forbedre drivstoffรธkonomien.
Michael Schiebe understreket imidlertid at AMG ikke nรธdvendigvis vil fokusere pรฅ full hybridisering med den nye V8-eren. Sรฅ det vil fortsatt vรฆre noe for puristene.
Han antyder at den nye V8-motoren vil ยซholde seg nรฆrmere rรธttene sineยป. Mange fryktet en mer betydelig elektrifisering av V8-plattformen. Det ser ikke ut til รฅ vรฆre tilfelle i starten.
Denne strategien kan ogsรฅ bety en forlenget levetid for nรฅvรฆrende modeller som AMG GT, som mange bransjeanalytikere hadde antatt ville forsvinne stille.
Dette skulle egentlig skje da AMGs helelektriske biler ble lansert. Men nรฅ tรธr ikke Mercedes รฅ gi opp forbrenningsmotoren likevel.