De hører ikke hjemme her. De er for store og for forurensende, sier en tysk miljøgruppe om pickup-biler fra USA på veiene i Tyskland.
En tysk miljøgruppe som kaller seg Environmental Action Germany (DUH) har valgt å saksøke tyske myndigheter fordi store pickup-biler fra USA befinner seg i landet.
Konkret mener DUH at det tyske svaret til den danske vegtrafikkstyrelsen (KBA) feilaktig har tillatt import av bilene.
Men DUH håper at søksmålet vil tvinge tyske myndigheter til å fremskaffe dokumentasjonen som de importerte bilene er godkjent på.
Dette skriver Carscoops .
DUH er sinte over at bilene ifølge miljøgruppen slipper ut ni ganger så mye CO2 som andre biler i EU, og at amerikanske biler ofte ikke er utstyrt med sikkerhetssystemene som ellers er obligatoriske innenfor EU.
Hver av de amerikanske importerte bilene er godkjent individuelt. Og DUH synes det er bekymringsfullt at 80 prosent av godkjenningene kommer fra tyske myndigheter.
DUH viser til tall fra 2023, hvor 4.025 amerikanske pickuper fra merker som Dodge, Chevrolet og Ford kom til Europa.
Ifølge den tyske miljøgruppen har de tidligere bedt myndighetene i Tyskland presentere grunnlaget for at bilene ble godkjent. Men myndighetene har angivelig benektet dette.
– Man aksepterer store skader på miljøet og økt risiko for alvorlige trafikkulykker ved å godkjenne de bilene, sier DUH-direktør Jürgen Resch.
I tillegg til å reise søksmål mot myndighetene, ønsker direktøren at Tyskland skal legge brannavgift på kjøretøy og innføre parkeringsrestriksjoner, noe som gjør det lite attraktivt å eie slike biler i Tyskland.
Pickuper er blant de mest populære kjøretøyene i USA og har dominert salgsstatistikken i flere tiår.
Ifølge Edmunds.com er Ford F-Series pickup den desidert mest populære nye bilen i de fleste stater. Men Toyota RAV4 selger faktisk enda bedre. Data fra Jato Dynamics viser at japanerne solgte 475 000 RAV4-modeller til amerikanere i løpet av 2024.
Tesla har også forsøkt å få en del av det enorme markedet med den unike Cybertrucken. Bilen selger imidlertid langt fra de 250 000 enhetene per år som administrerende direktør Elon Musk hadde håpet på. Les mer om det her .
Ford har det også vanskelig med elektriske pickuper. F-150 Lightning, amerikanernes første forsøk på denne typen ting, selger så dårlig at produksjonen måtte kuttes ned allerede i april 2024.