Dersom sjåførene ikke er villige til å gå over til elbiler selv, må staten tvangskrote bensinbilene deres. Det mener en svensk miljøorganisasjon.
En svensk miljøorganisasjon krever at bilistene skal tvinges til å skrote bensinbilene sine. Organisasjonen argumenterer for at dagens andel bensinbiler i Sverige utgjør en trussel mot landets klimamål.
Miljøorganisasjonen IVL viser til at bensinbiler i snitt varer i 19 år.
– Dagens langsomme elektrifiseringstakt har store langsiktige konsekvenser.
– Dette fordi en bil brukes i 19 år i snitt, fordi den kasseres, noe som betyr at bilene som selges i dag statistisk sett vil være i bruk frem til 2043, skriver IVL i et debattinnlegg .
For å møte problemet foreslår miljøorganisasjonen en rekke betydelige initiativ. De vil øke prisene på bensin og diesel samt avgiftene på bensinbiler. Høyere avgifter og priser vil gjøre det mindre attraktivt å eie og kjøre bensinbiler, slik at flere blir tvunget til å gå over til elbiler.
I tillegg ønsker IVL at den svenske staten gjeninnfører tilskuddet til kjøp av nye biler. Men ikke alle elbiler trenger støtte. Det må kun gis til biler med mindre batterier, da disse er mindre krevende å produsere.
Og skulle bilistene bli satt på bakfoten, argumenterer ILV for at dieselbiler er et bedre alternativ til bensinbiler, da de kan kjøre på forskjellige fornybare drivstoff.
– Problemet med bensinbiler er at det er mangel på fornybare alternativer som kan brukes i ren form direkte i bensinmotorer uten å bygge om motoren og drivstoffsystemene.
– Dette skiller seg fra dieselmotorer, som kan leveres med både fornybar og fossil diesel. Nye beregninger fra IVL viser at bensinbiler derfor kan gi store problemer for de langsiktige klimamålene, skriver miljøorganisasjonen.
IVLs forslag vil trolig møte motstand fra bileiere og bilbransjen. Og det stemmer heller ikke at bensinbiler ikke kan gå på annet enn oljebasert bensin uten store endringer på motoren. Les mer om det her .