Ford innrømmer nå at det var «for ambisiøst» å si farvel til forbrenningsmotoren. Nå starter utviklingen av nye hybridbiler.
Ford må nok en gang bite i det sure eplet. Først forlot merket offentlig målet om å selge kun elbiler i Europa, og nå gjelder det hybridbiler.
Merket ønsker å holde på dem, selv om det ble sagt at alt med forbrenningsmotorer innen EU skulle fases ut senest i 2030.
– Jeg tror ikke vi kan gå all in på noe som helst, for kundene våre bestemmer at de er all in, og det går fremover med ulik hastighet rundt om i verden, sier Marin Gjaja, operativ sjef ved Fords Model E-program, for Autocar .
Ford har allerede sagt farvel til hybridbiler ved å drepe alt fra Mondeo til Fiesta. Et lite plaster på såret er modellene Puma og Focus. Men sistnevnte går etter planen i graven allerede neste år.
LES OGSÅ: Det er her bensinprisen stuper – danskene står i lange køer
Mye tyder på at Ford må begynne på nytt med bilene. Det er ingenting å sette de nye hybridmotorene inn i.
Ford står igjen uten fabrikken som kunne ha bygget fremtidens hybridbiler. Merket har solgt fabrikken sin i den tyske byen Saarlouis til et farmasøytisk selskap.
Ford i Danmark forsøkte imidlertid i utgangspunktet å sende pressesjefen sin til byen for å avvise historien til Boosted. Les mer om det her .
Motsatt er ikke Ford den eneste som skynder seg tilbake til hybridbilen fordi det er det kundene vil ha. Genesis, Hyundais premium-merke i USA, har nylig gjort akkurat det samme.
Og hos Mercedes skal det nå brukes 105 milliarder danske kroner på hybridteknologi. Volkswagen vil imidlertid bruke enda mer. Les om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her