Nå er politiets spesialvåpen mot bilister lovlig

I Sverige har politiet så langt ikke vært nødt til å bruke en rekke nye 360-graders kameraer som sitter rett på politibilene. Men rettshåndhevelsen må nå.

Politiet i Sverige har fått tillatelse til å bruke avanserte 360-graders kameraer i uniformene sine.

Tidligere var disse kameraene ulovlige. Men nå tas de i bruk på prøve. Formålet er å bedre politiets mulighet til å overvåke trafikken og avdekke overtredelser. Teknologien er allerede installert i flere Volvo-modeller som patruljerer rundt i landet.

Ifølge Göran Bolinder, leder for politiets nasjonale uniformsforsyning, kan de nye kameraene brukes som et verdifullt verktøy i det daglige politiarbeidet.

– Det er et skikkelig godt supplement til politibilene, sier han. Kameraene gjør det mulig å ta opp og lagre bevis i sanntid, noe som øker politiets evne til å reagere raskt og effektivt, sier han til Carup .

Den nye teknologien gjør det mulig for politibilene å få oversikt over et større område, uten å være synlig tilstede for lovbrytere.

LES OGSÅ: Den siste Toyota Supra noensinne kan komme til Danmark

Hvis en bil for eksempel kjører på rødt eller driver ulovlig hjulsurfing, kan den registreres uten at sjåføren nødvendigvis merker det. Tidligere måtte politiet nærme seg for å håndheve loven, men dette er ikke lenger nødvendig.

– Det vil for eksempel være mye lettere å holde øye med en bil som på noen måte er mistenkelig, fastslår Bolinder.

Kameraene er foreløpig kun installert i et begrenset antall kor, som er distribuert i ulike regioner.

– Jeg husker ikke nøyaktig hvor mange biler de (kameraene, red.) er ute på. Men det er jevnt fordelt over hele landet, forklarer Bolinder.

I tillegg til kameraene planlegger politiet å implementere en ny type radar, som skal kunne måle hastigheter i flere kjørefelt samtidig. Radaren er imidlertid forsinket på grunn av tekniske utfordringer og det er ingen fast tidsplan for når den skal være klar til bruk.

– Nei, det har vært noen IT-problemer, vi vet ikke når dette er klart, fastslår Bolinder.

Politiet understreker at de ikke vil bruke radaren, fordi de er sikre på at teknologien fungerer optimalt.

– Det er viktig at ting fungerer. Vi tar sikkerheten først, understreker han.

Sammen skal disse teknologiske tiltakene bidra til at politiet får bedre verktøy for å håndheve trafikkloven og øke trafikksikkerheten.

Hjemme streifer politiet ennå ikke rundt med kameraer som kan se hele veien rundt patruljebilene. På den annen side har ordensmakten tilgang til en rekke kameraer i trafikken, som du ikke er så opptatt av å fortelle offentligheten om. Les mer om dem her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...