Nå vil Audi kreve abonnement på mer enn setevarme

Audi tror allerede at kundene ønsker å betale månedlig for ting som oppvarmede seter. Og nå må enda flere funksjoner legges bak en betalingsmur, sier sjefen.

Han er fortsatt sjef for teknisk avdeling i Audi, men om litt degraderes han til en rolle med tyskernes fremtidige Formel 1-lag.

Før Oliver Hoffmann får det kicket, kan han imidlertid si allerede nå at Audi vil legge enda flere funksjoner bak betalingsmurer i fremtiden.

Det skriver Autocar .

I et intervju forklarer Oliver Hoffmann at Audi vil tilby «flere on demand-funksjoner». Akkurat nå er det ting som automatisert parkering Audi-eiere kan betale for i den såkalte 'Min Audi'-appen.

LES OGSÅ: Psykopater foretrekker disse bilene, viser undersøkelse

Men flere funksjoner er derfor på vei bak betalingsmuren. De kommer med Audis neste generasjon elbiler.

– Det er et stort steg. Men jeg tror det er etterspørsel blant kundene etter de nye funksjonene, og det er et hav av inntjeningsmuligheter for oss, sier Hoffmann.

Audi-sjefen vil imidlertid ikke si noe om hva bilmerket har tenkt å ta betalt for i fremtiden. På den annen side holder de fast ved en idé om at BMWs konkurrenter allerede har droppet. Og det etter hard kritikk. Les mer om det her.

Audi gjør imidlertid allerede en forskjell for kundene sine. I enkelte markeder må du for eksempel betale for å synkronisere klimaanlegget. Så få samme temperatur i alle sonene.

På den annen side er ikke merket fra Ingolstadt alene om å tro at det er milliarder av kroner å tjene i sjåførenes lommer ved å ta betalt for blant annet klimaanlegget.

Hos Stellantis-gruppen er vurderingen allerede nå at de såkalte 'on demand'-funksjonene vil være en virksomhet verdt 22,5 milliarder dollar, tilsvarende 155 milliarder kroner i 2030.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...