Forbrenningsmotoren gรฅr ingen vei hos BMW. I stedet satser tyskerne pรฅ รฅ utvikle begge for 3-serien.
Neste BMW 3-serie er ikke sรฅ langt unna. Men nรฅr den lander i 2027, vil den fortsatt vรฆre drevet av en forbrenningsmotor.
Tyskerne har tenkt รฅ kjรธre langs to spor. Slik fรฅr du bilen med bรฅde el- og forbrenningsmotorer, selv om den er bygget pรฅ den nye Neue Klasse-plattformen.
Merket bekrefter dette i et intervju med Automobilwoche .
BMW pรฅpeker at beslutningen sikrer 'teknologisk รฅpenhet'. Tyskerne har kanskje ikke rรฅd til noe annet. Den dag i dag stรฅr fortsatt 3-serien for 30 prosent av merkevarens salg.
Men det vil faktisk ikke vรฆre fรธrste gang BMW har drevet 3-serien. Siden 2022 har dagens generasjon av bilen, kalt G20, vรฆrt tilgjengelig som en ren elbil pรฅ det kinesiske markedet.
Forbrenningsmotoren overlever hos BMW
En bil tyskerne kaller i3. For ikke รฅ forveksle med i3, som gikk ut av produksjon her i Europa i 2022. Da hadde merket bygget 250.000 eksemplarer av bilen.
Den elektriske G20 skiller seg kun fra forbrenningsmotorversjonen nรฅr det gjelder drivverket. Bilene har samme interiรธr og samme firehjulsdrift โ det BMW kaller xDrive.
Tyskerne vil imidlertid ikke bygge noe annet enn den elektriske 3-serien. I hvert fall ikke i Tyskland. Allerede i 2023 ble den siste forbrenningsmotoren bygget ved BMWs fabrikker i Tyskland.
Endringen i BMWs produksjonsplaner kommer imidlertid ikke som en stor overraskelse. Allerede i november 2020 uttalte ledelsen รฅpent at de ville flytte produksjonen av alle 8- og 12-sylindrede motorer fra Mรผnchen til Hams Hall i England.
De mindre forbrenningsmotorene skal etter hvert bygges i den รธsterrikske byen Steyr. En times kjรธring fra der Magna Steyr-fabrikken bygger dagens BMW Z4/Toyota Supra med BMWs treliters inline-sekser.
I likhet med Toyota, tror ikke BMW at elbiler er eneste lรธsning nรฅr det gjelder fremtidens personbiler.
Faktisk har japanerne gjort det klart i et nytt intervju at bรฅde den manuelle girkassen og bensinmotoren 'vil leve i veldig lang tid ennรฅ'.
"Det er fortsatt rom for รฅ snakke med de hardbarkede fansen av ytelsesbiler," sier Sean Hanley, salgs- og markedsdirektรธr hos Toyota i Australia.