Nesten 50 prosent av alle nye biler i november 2024 kom fra Kina. Og dominansen til kineserne forventes bare å vokse i årene som kommer.
Kina dominerte det globale bilmarkedet i 2024, og leverte nesten halvparten av alle nye biler over hele verden.
I november 2024 nådde Kinas andel av det globale bilsalget bemerkelsesverdige 41 prosent – den høyeste markedsandelen noensinne for biler bygget i Kina.
Til sammenligning lå USA langt bak med en andel på 18,2 %, fulgt av India, Japan og Tyskland.
Ifølge Cui Dongshu, generalsekretær i China Passenger Car Association (CPCA), solgte kinesiske forhandlere 3,316 millioner personbiler bare i november.
Det skriver Auto Drive .
Denne utviklingen er ikke en tilfeldighet, men en del av en større trend. I de første 11 månedene av 2024 nådde det globale bilsalget 82,01 millioner biler, en økning på 2 prosent sammenlignet med året før. Kina sto for 34,1 prosent av det totale globale salget.
Kinas dominans er bemerkelsesverdig, spesielt med tanke på at landet ikke hadde en betydelig bilindustri for bare noen tiår siden.
Kinas markedsandel har økt fra et gjennomsnitt på 30 prosent mellom 2016 og 2018 til nåværende nesten 50 prosent Det var imidlertid i november at det så slik ut.
Også i mars og april så Kina vekst, kombinert med en stabil markedsandel på 33 prosent i mai og juni, og banet vei for den rekordstore ytelsen.
Kinas suksess handler ikke bare om antall biler. Blant verdens ti største bilprodusenter var det kun tre – BYD, Geely og Chery – som økte sine markedsandeler i 2024. Alle tre merkene kommer fra Kina.
Prognosene for fremtiden er fortsatt positive. I hvert fall i kinesernes øyne. Forventningene til totalt bilsalg i 2024 ligger et sted mellom 31 og 31,3 millioner kjøretøy.
En vekst på 4 prosent sammenlignet med året før. Folk fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), China EV100 og CPCA spår en ytterligere økning på 3 prosent i 2025. Noe som betyr at bilister over hele verden vil kjøpe godt 32 millioner biler fra Kina før årets slutt.
Utviklingen illustrerer tydelig hvordan bilverdenen har endret seg. Tidligere var det USA som dikterte trender, design og smak. Mens resten av verdens bilmerker bare fulgte etter. Nå er ballen hos Kina.
Noe spesielt mange dansker synes er vanskelig å svelge. Du må også helt ned til tiendeplass over de mest populære merkene for å finne et kinesisk merke i Danmark. Nemlig Volvo. De nærmeste konkurrentene, BYD og Xpeng, kan bare holde seg på topp 20.
Spørsmålet nå er hvor lang tid det vil ta før Kinas andel på 41 prosent faktisk blir halvparten av markedet.