Nesten 50 prosent av alle nye biler i november 2024 kom fra Kina. Og dominansen til kineserne forventes bare รฅ vokse i รฅrene som kommer.
Kina dominerte det globale bilmarkedet i 2024, og leverte nesten halvparten av alle nye biler over hele verden.
I november 2024 nรฅdde Kinas andel av det globale bilsalget bemerkelsesverdige 41 prosent โ den hรธyeste markedsandelen noensinne for biler bygget i Kina.
Til sammenligning lรฅ USA langt bak med en andel pรฅ 18,2 %, fulgt av India, Japan og Tyskland.
Ifรธlge Cui Dongshu, generalsekretรฆr i China Passenger Car Association (CPCA), solgte kinesiske forhandlere 3,316 millioner personbiler bare i november.
Det skriver Auto Drive .
Denne utviklingen er ikke en tilfeldighet, men en del av en stรธrre trend. I de fรธrste 11 mรฅnedene av 2024 nรฅdde det globale bilsalget 82,01 millioner biler, en รธkning pรฅ 2 prosent sammenlignet med รฅret fรธr. Kina sto for 34,1 prosent av det totale globale salget.
Kinas dominans er bemerkelsesverdig, spesielt med tanke pรฅ at landet ikke hadde en betydelig bilindustri for bare noen tiรฅr siden.
Kinas markedsandel har รธkt fra et gjennomsnitt pรฅ 30 prosent mellom 2016 og 2018 til nรฅvรฆrende nesten 50 prosent Det var imidlertid i november at det sรฅ slik ut.
Ogsรฅ i mars og april sรฅ Kina vekst, kombinert med en stabil markedsandel pรฅ 33 prosent i mai og juni, og banet vei for den rekordstore ytelsen.
Kinas suksess handler ikke bare om antall biler. Blant verdens ti stรธrste bilprodusenter var det kun tre โ BYD, Geely og Chery โ som รธkte sine markedsandeler i 2024. Alle tre merkene kommer fra Kina.
Prognosene for fremtiden er fortsatt positive. I hvert fall i kinesernes รธyne. Forventningene til totalt bilsalg i 2024 ligger et sted mellom 31 og 31,3 millioner kjรธretรธy.
En vekst pรฅ 4 prosent sammenlignet med รฅret fรธr. Folk fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), China EV100 og CPCA spรฅr en ytterligere รธkning pรฅ 3 prosent i 2025. Noe som betyr at bilister over hele verden vil kjรธpe godt 32 millioner biler fra Kina fรธr รฅrets slutt.
Utviklingen illustrerer tydelig hvordan bilverdenen har endret seg. Tidligere var det USA som dikterte trender, design og smak. Mens resten av verdens bilmerker bare fulgte etter. Nรฅ er ballen hos Kina.
Noe spesielt mange dansker synes er vanskelig รฅ svelge. Du mรฅ ogsรฅ helt ned til tiendeplass over de mest populรฆre merkene for รฅ finne et kinesisk merke i Danmark. Nemlig Volvo. De nรฆrmeste konkurrentene, BYD og Xpeng, kan bare holde seg pรฅ topp 20.
Spรธrsmรฅlet nรฅ er hvor lang tid det vil ta fรธr Kinas andel pรฅ 41 prosent faktisk blir halvparten av markedet.