Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren.
Etter R35s exit avslører Nissan-sjef Ponz Pandikuthira at den nye GT-R R36 blir en hybrid sportsbil med V6-motor og batteripakke.
Nissan har bekreftet fremtiden til neste GT-R. Den nye R36 GT-R vil være en hybrid. Planene kommer fra Ponz Pandikuthira, planleggingssjef i Nissan i Nord-Amerika.
Han røper at Nissan dropper en ren elektrisk versjon av R36.
Produksjonen av R35-generasjonen stoppet etter 18 år i februar 2025. Dette skjedde imidlertid uten at Nissan hadde en erstatter klar i kulissene.
Nissan har vist konsepter og snakket om fremtidsplaner flere ganger. Merket har imidlertid vært forsiktig med detaljer.
Nå legger Ponz Pandikuthira sløret over retningen. Dette skjer i et intervju med The Drive .
Den kommende R36 GT-R vil kombinere en batteripakke med en turboladet sekssylindret motor. Dette er en betydelig endring fra tidligere spekulasjoner.
Mange trodde at neste GT-R ville bli en ren elbil.
Nissan viste til og med et forslag til en slik bil i konseptform kalt Hyper Force. Faktisk antydet konseptet den gang mer enn en helelektrisk fremtid for den legendariske modellen.
Det blir en hybrid – ikke en ren ort
Ponz Pandikuthira forklarte problemene med elektriske sportsbiler. De krever hyppig opplading. Spesielt hvis de brukes hardt. Dette passer på ingen måte med det GT-R står for i den japanske modellserien.
"Det er som om den kunne ta en runde på Nürburgring, og så må du lade bilen," sier Pandikuthira.
– Og den ladingen tar tid, og den er bare ikke autentisk GT-R-aktig.
Derfor er vedtaket nå en hybridløsning. Den kombinerer ytelsen til en V6-motor med fordelene ved elektrifisering. Noe som i hvert fall i teorien gir en mer brukbar bil.
Nissan har imidlertid ennå ikke bestemt seg for hybridtypen. Både en konvensjonell hybrid- og en plug-in-hybrid-løsning er tilsynelatende fortsatt på høykant.
Pandikuthira sa imidlertid at bilen skulle kunne gå på strøm alene. Han skulle gjerne sett rundt 113 kilometer på ren strøm. Dette vil ifølge ham kreve et batteri på rundt 30 kWh.
Nissan GT-R R36: Lansering og fremtid
Alle detaljer er fortsatt i planleggingsfasen. Imidlertid gir de det klareste bildet til nå av Nissans planer. Den neste GT-R tar form.
Den nye R36 GT-R forventes å bli lansert i løpet av de neste tre til fem årene. Det betyr en debut før slutten av tiåret.
Timingen er interessant. Den faller nær 20-årsjubileet for R35-modellens lansering på slutten av 2007.
GT-R er en viktig bildebil for Nissan. Den nye hybriden blir ikke bare enda en bil i serien. Det blir en bil som vil føre en svært viktig arv videre.
Mens vi venter på nye R36, prøver vi her i Boosted å få den danske importøren til å svare på hvordan forhåpningene om en GT-R med V6-motor som kan selges over hele verden henger sammen.
I Europa har Nissan bestemt seg for kun å selge elbiler fra 2030. Artikkelen vil bli oppdatert…